Wind is toch niet onze beste vriend!

24 februari 2024 - Helmond, Nederland

Plaats  :           Leerdam

Datum :           24 febr. 2024

Actie   :           03. Van Leerdam  Naar, Helmond

Fietskilometers:          90km

Wind is toch niet onze beste vriend!

Vandaag trappen we weer naar huis, de plek waar deze doffers naar zijn duivin terg "vliegt".

De avond en nacht hebben we perfect doorgebracht. De houtkachel is uit zichzelf uitgegaan toen wij al in onze slaapzakken lagen. Fijn is ook dat al onze vochtige en klamme zaken redelijk tot mooi droog zijn geworden.

Vroeg in de ochtend heeft Ton de houtkachel weer wat opgestookt, terwijl Pierre nog in zijn slaapzak lag. Dit geeft aan de ochtend weer een goed gevoel. Ook kunnen we heerlijk alles droog en rustig inpakken.

Ook het ontbijt is deze keer afwijkend van wat wij normaal doen. Nu hebben we de beschikking over een fornuis en een koekenpan en kunnen we water koken voor thee/soep.

De gisteren gekochte eitjes met spek worden omgesmeed tot een stevig ontbijt.

Nadat alles weer is ingepakt, nemen we afscheid van de beheerder en pakken onze route op richting Zuilichem / Nederhemert.

De wind is wat zwakke als gisteren, windkracht 3. De temperatuur daar in tegen is weer lager. 4graden. Deze wind hebben we de gehele weg terug op kop, wat ons soms toch wel paren speelt.

Maar even terug naar gisteravond.

De kachel goed opgestookt, maar de temperatuur liep niet verder op dan 16graden. Dus 2 stoelen rondom de kachel opgesteld, met de voetjes bij de kachel en de pan met erwtensoep op de kachel. Kaasjes en stokbrood bij de hand en een muziekje op de achtergrond. En als ik schrijf, op de achtergrond, dan is dat ook werkelijk zo. Niks geen “tering herrie” maar bescheiden Keltische folklore muziek.

Alles heeft de revue gepasseerd, de nieuwe fietsroute, het werk, de toestand binnen de gezinnen, hobby’s, politiek en diverse overpeinzingen. Kortom ook mannen kunnen kletsen!

Nog net niet “lepeltje-lepeltje” gelegen maar prima geslapen. Onze slaapzakken (feitelijk voor buiten tot -5,) waren eigenlijk te warm. Gewekt door wat merels en mogelijk ook wat meesjes was dit een perfecte dag start.

Hoe we zijn opgestaan en hebben ontbeten is reeds breed aan bod gekomen.

Op nu naar Helmond, met als eerste het veer over de Waal bij Brakel. We staan er telkens van versteld hoe kolossale die duwvaartschepen met 4 of zelfs 6 duwbakken zijn.

Niet alleen het water in de Waal staat hoog, vooral de landerijen tussen de 2 rivieren Waal en Maas geeft een vertekend beeld van Nederland. Het lijkt wel haast een verdronken landschap.

Zo arriveren we bij het veer over de Maas bij Bern naar Herpt. Op de Maas is het zeer rustig met de scheepvaart. Wel stond de veerstoep, aan de voor ons zijnde overzijde, bijna geheel onder water.

We hadden zin in koffie en wilde graag even van de fiets, de wind bleef maar aanhouden. Helaas geen enkele horecagelegenheid was open. Tot dat we in Den Bosch aan kwamen.

En wat doe je dan in Den Bosch? Je schaft een heuse Bossebol aan van Jan de Groot.Laat het nu toevallig tevens de 100ste geboortedag van de Boschebol zijn, over toeval gesproken.

Als je dit alleen al ziet, vergeet je de straffe en koude wind direct. Bij de bakkerij van Jan de Groot stond een forse rij buiten voor de deur, daar hadden wij geen behoefte aan.

Na Den Bosch hebben we de route aangepast, omdat deze teveel langs druk autoverkeer leidde. We zijn via Maaskantje en Den Dungen gefietst om de route opgepakt die we gisteren ook getrapt hadden op te pakken. ( Maar dan wel omgekeerd natuurlijk, we moeten weer terug naar “onze duivin”).

In Mariehout wilde we nog even van de fiets af, maar ook hier een enkele gelegenheid open, dan maar door naar Lieshout, wat daar brand nog licht. En Ja bij “Moorees” het huidige Bavaria BrewPub zijn we op de klep geploft. Even weer even bijkomen. En omdat we vandaag nauwelijks wat gegeten hebben, wil een tomatensoepje er wel in.

De laatste 14 kilometer naar huis gaan nu een stuk soepeler. Blij en voldaan nemen we nog afscheid op de Mierlooseweg in Helmond. Ieder gaat nu opzoek naar onze eigen “klep”

We kunnen terug kijken op een fijne, gezellige maar ook redelijk zwaar fietsweekeinde. Het heeft ons beid goed gedaan. De kiem is weer geplant voor de nieuwe uitdaging in juli / augustus van dit jaar.

Wordt vervolgd.

Ton en Pierre

1. Nicole:
    Wat zijn jullie toch kanjers samen ! Samen door weer en wind 💨
    Geweldig om te lezen dat jullie heerlijke fietsweekend weer is geslaagd !
    En ja kletsen en alles de revue laten passeren is ook een mannending dat is wel duidelijk hahahaha
    Fijn dat het kan , samen over alles praten …
    Een fijne avond en geniet weer van het thuisfront 👍🏻😘
  2. Guus:
    24 februari 2024
    ☺️Knap gedaan mannen 👍🏻 Jullie kunnen terugkijken op (weer) een geslaagd project.
    Fijn dat jullie hebben bij gekletst maar ook dat jullie dingen hebben kunnen delen. Dit is ook erg belangrijk.
    ENNUHH DOFFER geniet nu maar lekker van je rust - de warmte en van je duifje😊
  3. Iwe:
    24 februari 2024
    Beste ton weer een leuke tocht op je lange lijstje bij schrijven. Goed gedaan heren een puike prestatie
  4. Wim:
    25 februari 2024
    Ontzettend genoten van het weer onovertroffen mooie reisverhaal, kanjers zijn jullie. En ons Nederland, wat is het mooi.
  5. Clasien:
    25 februari 2024
    Hoi Ton, weer genoten van je prachtige verhalen. De volgende keer hebben jullie vast minder wind en meer zon, dus…. Nog meer genieten,
  6. Peter van den reek:
    25 februari 2024
    Kop leeg maken, en geen zorgen de wind zorgd dat de ketting niet breekt , ton het doet me denken aandie zondag in Denemarken regen en wind op de kop maakt de Helmonders nietgek.op naar het volgende reisdoel
  7. Jos van Mierlo:
    25 februari 2024
    Geslaagde 2-daagse lijkt me. Welkom thuis!
  8. Marjan van Oirschot:
    25 februari 2024
    Dat mannen ook kunnen kletsen was me allang duidelijk. De 1 meer dan de ander en ik weet er wel eentje die in de 1e categorie past... mag jij raden wie ik bedoel Ton 😂
    Zo te lezen hebben jullie een geslaagde voorbereiding gehad op de tocht die jullie verderop gaan maken. Op naar juli!

Jouw reactie