Een winterse try-out, nou winter? Een vroeg voorjaar feitelijk

Datum :           23 febr. 2024

Actie   :           02. Van Helmond.  Naar, Leerdam

Fietskilometers:          77km

Een winterse try-out, nou winter? Een vroeg voorjaar feitelijk

Dit keer geen hoog zomer maar nog volop winter in Nederland. Nou ja Winter! Het is nat, fris en mistroostig als wij, Pierre en Ton er voor het eerst in 2024 weer samen op uittrekken.

Ton heeft in 2022 al een keer in de winter een kampeertocht gemaakt en nu in 2024 samen met Pierre. Door het jaar heen hebben wij beide onze eigen bezigheden. En dan is het wel weer even fijn om elkaar te treffen en zaken m.b.t. onze gezamenlijke Hanzestadroute, die we in juli gaan fietsen, met elkaar verder af te stemmen. Maar ook onze eigen beslommeringen komen breed aan bod

Pierre is er helemaal aan toe, om er even tussenuit te knijpen, even ontvluchten van de hectiek bij Westwijzer. Ook Pierre wil weer even “alleen zijn” met zijn fiets. Even de frisse buitenlucht en het mooie Nederland aanschouwen vanaf het fietszadel.

We starten vandaag een 2-daagse tochtfietsen, naar Leerdam. En gaan naar natuurcamping De Kampeerbosjes te Leerdam waar we een trekkershut hebben met een houtkachel. Deze hut heeft wel een eigen toilet maar de douche is op het kampeerterrein (lekker koud). Dus deze keer niet in onze tentjes maar in een trekkershut. (Het kampeerterrein is ook veel te nat van de vele regen de afgelopen maanden)

De route heen is +/-77km en loopt via Helmond, Lieshout, Mariahout, Zijtaart, Den Dungen, Den Bosch, Hedel, Zaltbommel, Waardenburg, Rumpt, Rhenoy naar Leerdam.

De route terug naar huis, op zaterdag 24 febr., is +/-90km en doet de plaatsen aan Brakel, Zuilichem, Aalst (Veen laten we rechts liggen, Nederhemert, Herpt, Engelen, Den Bosch, St Michiels Gestel, Schijndel, Wijbosch, Zijtaart en Lieshout, Gerwen, Helmond.

Ondanks dat het februari is, hebben de vele vogels het voorjaar al in hun bollekes. Hun zang kondig ons vertrek vandaag al aan als we om 09:00 vanaf Pierre thuis vertrekken. De temperatuur vandaag schommelt rond de 5 graden de wind is zuidwest.

Ton is thuis al uitgezaaid en volop kust door zijn Margot, Pierre volgt eenzelfde ritueel, alleen dan telefonisch van zijn Lucia.

Gesterkt met dit afscheid, trappen we richting Zijtaart/ Den Bosch.

Rond koffietijd arriveren we in Den Dungen waar de koffie bruin is en een nougatine gebakje ons toe roept. Heerlijk effe uit de frisse wind in en gemoedelijk bruin cafétje.

Rond 12:30 fietsen we over de Martinus Nijholtbrug, Een iconische brug over de waal.

Omdat we pas rond 15:00 in Leerdam terecht kunnen, glippen we rond 13:00 even bij Mc Donalds in Waardenburg binnen.

Leerdam komt in zicht en de kampeerbosjes roepen ons toe, maar voordat we daarnaartoe trappen, doen we nog even boodschappen in Leerdam, brood, eitjes, spek, biertjes is waar we behoefte aan hebben. Erwtensoep hebben we zelf bij ons.

Net voor 15:00 arriveren we bij de camping, hier hebben we dus een klein huisje met een houtkachel. Helaas zijn de buitendouches buiten gebruik, dus creatief aan het aanrecht ons opgefrist. Een spuitbus deo doet al wonderen.

De kachel al direct opgestookt, waarna Pierre zich heerlijk voor deze kachel heeft geïnstalleerd.

De avond kan beginnen, het relaas hiervan lezen jullie morgen.

Groetjes vanuit Leerdam

Ton en Pierre

1. George:
    23 februari 2024
    top guys, zomerse winterdag, wel frisse wind vanmorgen. Knap begin in 2024.
  2. Clasien:
    23 februari 2024
    Bedankt Ton. Ziet er weer goed uit.
  3. Wilma Dekkers:
    23 februari 2024
    Ik had je al gemist op kantoor vanmorgen😉
    Veel fietsplezier samen en pluk de dag!
  4. Guus:
    23 februari 2024
    Heel mooi begin van 2024.
    Het is aan jullie wel te zien dat het best fris / koud is. Het lekkere gebak en koffie zal welkom zijn geweest. En warmen aan / bij een lekker brandende kachel is nu een heerlijkheid! GENIÉT van jullie fietstocht en kom veilig thuis.
  5. Wim:
    23 februari 2024
    Wat een heerlijk en zaligmakend retourtje Leerdam. En wat is Nederland mooi. Lekker houtkacheltje, tussen de waarschijnlijk 2 eenpersoonsbedden. Morgen meer kilometers en wind tegen. Als daar het hoofd niet van leeg raakt weet ik het niet. Ik wens jullie een droge terugtocht, met ook weer allerlei lekkers onderweg.
  6. Nicole:
    23 februari 2024
    Kijk wat leuk om jullie weer samen te zien fietsen ! Kanjers !
    👍🏻😘
  7. Peter van den reek:
    24 februari 2024
    Ton waren de ramen in zijtaart gemaakt in het bushokje waar we met z’n tweeën koffie dronken toen wij rondje IJsselmeer samen fietsen
  8. Jos van Mierlo:
    24 februari 2024
    Goed bezig! Vandaag wind mee!?
  9. Marjan van Oirschot:
    24 februari 2024
    Opnieuw een mooi fietsavontuur samen met Pierre. De koffie staat weer klaar op kantoor in Helmond wanneer jullie terug zijn. Hoor en lees graag jullie ongetwijfeld vermakelijke verhalen! 😃

Jouw reactie