Afscheid nemen van de Loire
14 augustus 2023 - Saint-Nazaire, Frankrijk
Plaats : Saint Nazaire
Datum : maandag 14 aug 2023
Actie : 20. Van Nantes naar Saint Nazaire
Fietskilometers: 78km
Afscheid nemen van de Loire
Vandaag onze laatste etappe gefietst. Van Nantes naar Saint Nazaire.
Wij hebben de vele “gezichten” van de Loire afgelopen weken zien veranderen. Tussen Nantes en Saint Nazaire is het breed, echt breed, ongeveer 3km en is tevens bevaarbaar.
Bij het wegfietsen uit Nantes zagen we deze stad langzaam ontwaken. Het openbaarvervoer komt opgang, de reinigingsdiensten zijn de rotzooi van het weekendde een het opruimen, werknemers met een broodje in de mond in de auto, gejaagd op weg naar werk of afspraak. De drukte valt mee. Als we na 10km de stad hebben verlaten halen we opgelucht adem. Het fietspad is weer voor ons.
Het is nog op veel plaatsen mistig, maar dit heeft ook wel zijn charme
Zo zien we, aan de overzijde van de Loire, een huis compleet intact is, wat door het stromende water van de Loire gedeeltelijk is weggezakt en een deel in het water staat. (Ontembaar die Loire.)
In de plaats Coueron, is een oude loodfabriek omgetoverd tot mooie appartementen. Het industriële is gebleven en herinnerd nog steeds aan de dagen van weleer dat hier lood gegoten werd en ook loodkorrels werden vervaardigd.
Om lood verwerkbaar te krijgen werd hier vroeger arsenicum aan toegevoegd. En dan te bedenken dat men tijdens dit proces met een redelijk versleten werkkloffie hier de arbeid verrichte. Ook de “vuurtoren” heeft een woonbestemming gekregen maar dan over meerdere verdiepingen. De toren is 70mtr hoog en heeft een diameter van 11,30mtr
We moeten nu voor het eerst de Loire oversteken met een forse veerboot. Dit doen we bij het plaatsje Bac Du Pellerin. Al vaak over gefilosofeerd onderweg, maar nu dus een heuse veerboot.
Bij Buzay passeren we een oud stoomgemaal wat tevens ook nog als museum is ingericht. Dit gemaal was ervoor om het achterland wat redelijk moerassig was, droog te houden. Het Kwelwater werd via dit gemaal in de vele kanalen geloosd. Tijdens onze rit vandaag zien we dergelijke gemalen nog vaak opduiken.
In de plaats Estuaire zien we plots wat vreemde bouwwerken aan de Loire staat. Deze zijn ontworpen dor de Japanse architect Kiny Maruyama. Hij was door het sterrenbeeld De Grote Beer en de 4 windstreken geïnspireerd. Het moesten bouwwerken zijn waarbij de constructie ondergeschikt waren. Het object moest allereerst deel uitmaken van zijn omgeving. Maar ook hier is er weer iemand met een zak duiten ervandoor gegaan.
We naderen Saint Nazairé via een erg lang en recht gravel pad. In de verte doemt de 4km lange brug over de Loire al op. Moeten we daar overheen vragen we ons af? De brug is 70mtr hoog en heeft 4 rijbanen en 2 fietsstroken. Deze fietsstroken zijn niet meer als een erg smalle vluchtstrook van 75cm. De wind hebben we voor een deel in de rug als we de brug op fietsen, maar het verkeer komt wel rakelings langs je af. Dit geeft naar ons een erg onprettig gevoel.
Eenmaal de brug over trachten we bij 1 van de 4 campings een plek telefonisch te reserveren. Helaas alles zit vol. Dit is de 2de keer dat we dit treffen met onze ukkiepuk tentjes. Dan maar weer een hotel, het wordt een IBUS-budget hotel.
Wat later in de middag gaan we Saint Nazaire even bezoeken. Een van die bezoekjes is aan de oude onderzeebootbunker, waar een tentoonstelling is over de historie van cruiseschepen. Saint Nazaire was vroeger het hart van de bouw van dergelijke schepen. Maar eind 1950 kwam daar de klad in met de komst van straalvliegtuigen.
De Bunker is een enorm kolossaal bouwwerk waar plaats was voor 5 onderzeeboten compleet met ruimte voor overslag van goederen en munitie. De wanden zijn ruim 1,50mtr dik gewapend beton.
De tentoonstelling
Er worden 3 verschillende scheepsbouw-tijden belicht. Het cruiseschip La Provence uit 1906, het cruisschip Ile-de_France uit 1927 en De France uit 1962.
Van inrichting, wandbetimmeringen, stofferingen en bestek. Gebruiken aan boord, wijze van gepaste kleding bij verschillende activiteiten. Maar ook de wijze van reizen met gebruik van een heuse Louise Vuitton reiskoffer. Opmerkelijk is de hoeveelheid kolen die zo’n schip voor 5dagen (Le Haver-New York) moest me nemen. Per dag werd er voor ruim 400ton aan kolen verstookt. denk daarbij dat dit met het handje moet worden weg geschept. Ook de tijdelijke opslag van bevroren kippen en vis werd breed belicht.
Saint Nazaire is geen stad die uitnodigt om er een lekker op uit te gaan. Maar deze stad heeft wel een grote historische rol gespeeld ten tijde van de 1ste en 2de wereldoorlog. Scheepsbouw maar vooral onderhoud aan grote cruiseschepen, de marinebasis en de scheepsmotoren fabriek van MAN zijn de hoofdmoot. Vanwege verwoestende rol van beide oorlogen heeft de stad geen historische panden. Veel sfeerloze etage appartementen of strakke vormloze nieuwbouw toren appartementen vormen de hoofdmoot.
Morgen willen we nog een kort ritje maken naar het punt waar de Loire uitmondt in de Atlantische oceaan en vroeg op de avond staat ons vertrekt met de fietsbus (20:00) naar Prinsenbeek (Breda) gepland.
Ton en Pierre
Ik heb ervan genoten. Goeie reis terug.
Jullie maken er iedere dag een feestje van. Fijn om dit te lezen en natuurlijk ook dagelijks aan de telefoon van je te horen.
Eindelijk ben je morgen weer thuis :-)
Maar hoe fijn om jullie morgen eens een dikke knuffel te kunnen geven !
De laatste loodjes en op naar morgen 🤗👍🏻