Afscheid nemen van de Loire

Datum :           maandag 14 aug 2023

Actie   :           20. Van Nantes naar Saint Nazaire

Fietskilometers:          78km

Afscheid nemen van de Loire

Vandaag onze laatste etappe gefietst. Van Nantes naar Saint Nazaire.

Wij hebben de vele “gezichten” van de Loire afgelopen weken zien veranderen. Tussen Nantes en Saint Nazaire is het breed, echt breed, ongeveer 3km en is tevens bevaarbaar.

Bij het wegfietsen uit Nantes zagen we deze stad langzaam ontwaken. Het openbaarvervoer komt opgang, de reinigingsdiensten zijn de rotzooi van het weekendde een het opruimen, werknemers met een broodje in de mond in de auto, gejaagd op weg naar werk of afspraak. De drukte valt mee. Als we na 10km de stad hebben verlaten halen we opgelucht adem. Het fietspad is weer voor ons.

Het is nog op veel plaatsen mistig, maar dit heeft ook wel zijn charme

Zo zien we, aan de overzijde van de Loire, een huis compleet intact is, wat door het stromende water van de Loire gedeeltelijk is weggezakt en een deel in het water staat. (Ontembaar die Loire.)

In de plaats Coueron, is een oude loodfabriek omgetoverd tot mooie appartementen. Het industriële is gebleven en herinnerd nog steeds aan de dagen van weleer dat hier lood gegoten werd en ook loodkorrels werden vervaardigd.

Om lood verwerkbaar te krijgen werd hier vroeger arsenicum aan toegevoegd. En dan te bedenken dat men tijdens dit proces met een redelijk versleten werkkloffie hier de arbeid verrichte. Ook de “vuurtoren” heeft een woonbestemming gekregen maar dan over meerdere verdiepingen. De toren is 70mtr hoog en heeft een diameter van 11,30mtr

We moeten nu voor het eerst de Loire oversteken met een forse veerboot. Dit doen we bij het plaatsje Bac Du Pellerin. Al vaak over gefilosofeerd onderweg, maar nu dus een heuse veerboot.

Bij Buzay passeren we een oud stoomgemaal wat tevens ook nog als museum is ingericht. Dit gemaal was ervoor om het achterland wat redelijk moerassig was, droog te houden. Het Kwelwater werd via dit gemaal in de vele kanalen geloosd. Tijdens onze rit vandaag zien we dergelijke gemalen nog vaak opduiken.

In de plaats Estuaire zien we plots wat vreemde bouwwerken aan de Loire staat. Deze zijn ontworpen dor de Japanse architect Kiny Maruyama. Hij was door het sterrenbeeld De Grote Beer en de 4 windstreken geïnspireerd. Het moesten bouwwerken zijn waarbij de constructie ondergeschikt waren. Het object moest allereerst deel uitmaken van zijn omgeving. Maar ook hier is er weer iemand met een zak duiten ervandoor gegaan.

We naderen Saint Nazairé via een erg lang en recht gravel pad. In de verte doemt de 4km lange brug over de Loire al op. Moeten we daar overheen vragen we ons af? De brug is 70mtr hoog en heeft 4 rijbanen en 2 fietsstroken. Deze fietsstroken zijn niet meer als een erg smalle vluchtstrook van 75cm.  De wind hebben we voor een deel in de rug als we de brug op fietsen, maar het verkeer komt wel rakelings langs je af. Dit geeft naar ons een erg onprettig gevoel.

Eenmaal de brug over trachten we bij 1 van de 4 campings een plek telefonisch te reserveren. Helaas alles zit vol. Dit is de 2de keer dat we dit treffen met onze ukkiepuk tentjes. Dan maar weer een hotel, het wordt een IBUS-budget hotel.

Wat later in de middag gaan we Saint Nazaire even bezoeken. Een van die bezoekjes is aan de oude onderzeebootbunker, waar een tentoonstelling is over de historie van cruiseschepen. Saint Nazaire was vroeger het hart van de bouw van dergelijke schepen. Maar eind 1950 kwam daar de klad in met de komst van straalvliegtuigen.

De Bunker is een enorm kolossaal bouwwerk waar plaats was voor 5 onderzeeboten compleet met ruimte voor overslag van goederen en munitie. De wanden zijn ruim 1,50mtr dik gewapend beton.

De tentoonstelling

Er worden 3 verschillende scheepsbouw-tijden belicht. Het cruiseschip La Provence uit 1906, het cruisschip Ile-de_France uit 1927 en De France uit 1962.

Van inrichting, wandbetimmeringen, stofferingen en bestek. Gebruiken aan boord, wijze van gepaste kleding bij verschillende activiteiten. Maar ook de wijze van reizen met gebruik van een heuse Louise Vuitton reiskoffer. Opmerkelijk is de hoeveelheid kolen die zo’n schip voor 5dagen (Le Haver-New York) moest me nemen. Per dag werd er voor ruim 400ton aan kolen verstookt. denk daarbij dat dit met het handje moet worden weg geschept. Ook de tijdelijke opslag van bevroren kippen en vis werd breed belicht.

Saint Nazaire is geen stad die uitnodigt om er een lekker op uit te gaan. Maar deze stad heeft wel een grote historische rol gespeeld ten tijde van de 1ste en 2de wereldoorlog. Scheepsbouw maar vooral onderhoud aan grote cruiseschepen, de marinebasis en de scheepsmotoren fabriek van MAN zijn de hoofdmoot. Vanwege verwoestende rol van beide oorlogen heeft de stad geen historische panden. Veel sfeerloze etage appartementen of strakke vormloze nieuwbouw toren appartementen vormen de hoofdmoot.

Morgen willen we nog een kort ritje maken naar het punt waar de Loire uitmondt in de Atlantische oceaan en vroeg op de avond staat ons vertrekt met de fietsbus (20:00) naar Prinsenbeek (Breda) gepland.

Ton en Pierre

1. Guus:
    14 augustus 2023
    Was weer geniéten van jullie prachtige verhaal en dito foto’s. GENIÉT morgen van de laatste rit /dag
  2. J helmond:
    14 augustus 2023
    Ton, ik weet echt niet waar je al die kennis vandaan haalt van al die dingen en details, historie van kastelen en van alles en nog wat iedere dag weer onderweg. Eerst heel de dag fietsen in die rotregen en daarna in die natte kliederboel ook nog een reisverhaal schrijven. We hebben nog net niet de waterstanden van de Loire meegekregen, maar die moeten historisch hoog zijn geweest. Het was allemaal indrukwekkend. Vertellen de Fransen jou al die dingen onderweg, of had je al voorkennis? Of heb je boekje over de Loire-route meegenomen? Ik ben in ieder geval onder de indruk. Ik deed soms net of ik iets wist omdat ik door jouw informatie werd getriggerd en ging daarmee wat Googlelen. En dan probeer ik iets te vinden in de lijn der verwachtingen in de richting van waar jullie de volgende dag wel zullen gaan. Had me nog nooit verdiept in kastelen, laat staan de Loire. Heb nog ergens gelezen (Wiki) dat kastelen zo'n beetje om de 15 km gebouwd werden. Nu weet ik waarom we in de Tour de France zoveel kastelen te zien krijgen. Die staan overal om de 15 km in Frankrijk.
  3. Francy Vermeulen:
    14 augustus 2023
    Bedankt voor al jullie mooie verhalen, foto's en filmpjes.
    Ik heb ervan genoten. Goeie reis terug.
  4. Wim:
    14 augustus 2023
    De misty-boys aan het einde van een zeer indrukwekkende reis. Ook ik wil graag mijn bewondering uiten over de geweldige wijze waarop Ton het elke dag weer klaar kreeg een mooi verslag te maken. En jullie gevoel voor pittoreske pictures waardoor wij allen een indrukwekkend beeld kregen van dit deel van Frankrijk, met oog voor details maar ook het grootse van veel zaken, Die brug over de Loire in St. Nazaire, ik had deze ook al eens in de Tour gezien, maar dan zonder auto's. En zo'n onderzeebootbunker (hoeveel letterwoord met Scrabble?) en torenflat van een cruiseschip. Als jullie morgen nog een uitstapje maken naar het strand van La Baule, veel mooie mondaine dames op het strand. Foto's graag!
  5. Hans:
    15 augustus 2023
    Hallo Ton en Pierre, het is gelukt, de tocht is gereden 😀 👍! Chapeau! Ik heb genoten van jullie belevenissen in woord en in beeld. Ik wens jullie een mooie laatste dag en een goede terugreis. Au revoir.
  6. Jos van Mierlo:
    15 augustus 2023
    Op voor de laatste loodjes! Jullie stappen toch wel fris gewassen in de bus naar Prinsenbeek? Word weer tijd voor bakkie koffie!
  7. Margot:
    15 augustus 2023
    Wat een mooie foto's weer!
    Jullie maken er iedere dag een feestje van. Fijn om dit te lezen en natuurlijk ook dagelijks aan de telefoon van je te horen.
    Eindelijk ben je morgen weer thuis :-)
  8. Clasien:
    15 augustus 2023
    Wij hebben ontzettend genoten van de interessante reisverhalen en de mooie foto’s. Op deze manier iedere dag 10 minuten “op vakantie”. Het blijft een prachtig land, Frankrijk, en als je de reis per fiets aflegt zie je zoveel meer dan wanneer je over de autoroute rechtstreeks naar je bestemming rijdt. Bedankt Ton en kornuit!
  9. Tineke:
    15 augustus 2023
    Wat een indrukwekkende tocht hebben jullie gemaakt en p 's mee laten genieten. Dank je wel en goeie reis terug. Tot gauw.
  10. Nicole:
    15 augustus 2023
    Ohhhh jammer dat we niet meer mee kunnen genieten van jullie toch wel hele mooie avontuurlijke reis samen !
    Maar hoe fijn om jullie morgen eens een dikke knuffel te kunnen geven !
    De laatste loodjes en op naar morgen 🤗👍🏻