Die “verdomde” techniek van de stad Nantes

13 augustus 2023 - Nantes, Frankrijk

Plaats  :           Nantes (Fr)

Datum :           zondag 13 aug 2023

Actie   :           19. Bezoeken Nantes en Les Machines

Fietskilometers:          10km

Die “verdomde” techniek van de stad Nantes

Rustdag voor de Loiretrappers.

Zoals gepland, vandaag een rust dag in Nantes. Enerzijds kleding wassen, tassen uitruimen, bij slapen maar ook Nantes bezoek.

Na het prima ontbijt hier in het hotel, zijn we Nantes gaan bekijken. Op ons lijstje stond, Kasteel Des Ducs de Bretangne, De Kathedraal van Nantes, proeven van de sfeervolle stad en als klapstuk bezoeken aan het museum, geïnspireerd door Jules Verne, Les Machines.

Het kasteel Des Ducs de Bretagne:

We raken weer in middeleeuwse sferen, bij dit zeer goed onderhouden kasteel Des Ducs de Bretagne. Jammer alleen dat ruim 50% in de steigers staat. Dit kasteel heeft in het verleden de relatie van met het Engelse en Franse koningshuis zeer versterkt. Vanwege deze zeer goede betrekkingen werd ook de handel over en weer goed bedreven. (Zie foto’s)

De Kathedraal van Nantes:

Wederom een prachtige maar nog steeds in restauratie zijnde, Kathedraal. Schittert de gotische en ruim versierde details bij toegangsdeuren en dragende ornamenten. (zie Foto’s)

Nantes:

Wat ons opvalt, gezien de heftige rellen van een aantal weken geleden, de stad straalt rust en gemoedelijkheid uit, zichtbare politie is niet of nauwelijks aanwezig, geen geclaxonneer, parken en groenstroken zijn goed bezocht. En ook op zondag is de stadsreiniging overal al vroeg aanwezig. Bankfilialen hebben wel allemaal hun ramen met luiken geblindeerd.  Mogelijk is de filosofie, geen zichtbare politie maar zorgen dat alles schoon en netjes is. Gaandeweg verschijnen wel weer de gastjes met rode petjes en een schoudertas, ofwel de drugsrunners. Ook zijn de zwervers met hun hond weer rustig in het straatbeeld verschenen. Maar het is een mooie stad. Daar zou Amsterdam mogelijk wat van kunnen leren.

Les Machines.

Deze bewegelijke tentoonstelling is gehuisvest in oude scheepswerf-hallen, (vergelijkbaar met die van Begemann in Helmond) Ook de eigen, enorme, werkplaats is hier gehuisvest. In deze werkplaats worden alle onderdelen zelf ontworpen, gemaakt, onderhouden of nieuwe bijgemaakt. Hier werken allemaal zeer kunstzinnige techneuten.

Direct bij binnenkomst, krijgen kinderen de eer om de meest grappige creatieve hydraulische beesten te besturen of te bedienen, zoals een enorme prehistorische vogel, een enorme spin, een kameleon, een luiaard of een fors uit de kluiten gewassen mier (natuurlijk met hulp van suppoosten)

Het topstuk is de enorme grote lopende olifant. Deze is 12mtr hoog, 8mtr breed, 21mtr lang en heeft een gewicht van 49ton. Hij sjouwt 2500liter hydraulische olie mee, loopt 3 km/uur, heeft een 64cilinder motor aan zijn kont hangen. Om effe wat details te noemen, o ja er kunnen 25 passagiers mee tijdens de rit. (Zie foto’s)

Om jullie nog meer in de sfeer te houden heb ik ook een 13tal filmpjes toegevoegd

Nantes is echt een kei leuke stad waar veel te beleven is. We hebben hier een topdag beleeft

Morgen feitelijk onze laatste etappe, van Nantes naar Saint Nazaré. En als alles goed verloopt willen we ook nog naar het uiterste puntje van de Loire, daar waar de Loire de  Atlantische oceaan in loopt maar dit is voor dinsdag de planning.

1. Guus:
    Wat een prachtige foto’s (weer)👍🤗
  2. Marjan van Oirschot:
    13 augustus 2023
    Wat een prachtige stad is Nantes! Meer dan genoeg te beleven wanneer ik jullie mooie foto's en bewegende beelden bekijk!
  3. Jos van Mierlo:
    13 augustus 2023
    En morgen lekker fris en uitgerust naar Saint Nazaire!
  4. Leny:
    13 augustus 2023
    Wat zien jullie toch veel mooie dingen ! Echt een geweldige route
  5. Margot:
    14 augustus 2023
    Ook zonder te fietsen hebben jullie een mooie dag! Erg leuk Les Machines!!
  6. Wim:
    14 augustus 2023
    Wat doet het veel deugd dat jullie niet alleen de trappers rondduwen maar ook cultuur en historie opsnuiven in je gewone kloffie. Wat een uniek museum Les Machines, echts iets om later met de kleinkinderen te gaan bezoeken. Op naar St Nazaire