Weiter gi echt nie, wel dan!

15 augustus 2023 - Saint-Nazaire, Frankrijk

Plaats  :           Saint Nazaire

Datum :           dinsdag 15 aug 2023

Actie   :           naar het werkelijk, fysieke einde van onze trip

Fietskilometers:          32km

Weiter gi echt nie, wel dan!

Heerlijk geslapen vannacht in het IBUS-budget hotel, vaag ben ik nog wakker geworden van een brandalarm. Blijkbaar had een hotelgast zich niet aan de spelregels gehouden en was gaan roken op de kamer. Gelukkig werkt dan zo alarm prima. Geen noemenswaardige zaken gebeurt.

“Wel mochten alle gasten die wakker geworden waren van deze kloothommel hem met tomaten bekogelen terwijl hij aan de schandpaal stond”.

Een over heerlijk ontbijt stond op ons te wachten, een full Engels Breakfast werd ons aangeboden. Jongens de kweil liep al uit mijn mond voor ik het feitelijk mocht proeven. Na dat we de fietsen weer bepakt hadden zijn we naar het fysieke eindpunt van onze reis gereden, de badplaats Pomicet einde van de Loire en begin van de het Atlantische oceaan. (ligt feitelijk tegen Saint Nazaire aan. In Saint Nazaire fietsen we langs een gigantisch sportcomplex, zwembad en concertzaal. Ook het nationale elftal van Saint Nazaire heeft hier zijn voetbaltempel

Ik moet, na vanmorgen, mijn mening bij stelen. Vandaag hebben we een heel andere Saint Nazaire gezien, Veel moderne appartementencomplexen met mooie grote groenstroken en uitzicht op de Loire en Atlantische oceaan. Het heeft hier veel weg van Katwijk aan zee of Noordwijk.

Als we bij ons echte eindpunt aankomen kan ik met moeite mijn tranen van geluk bedwingen (jongens huilen niet toch!!!) Ik omhels Pierre en geef hem een kus. Dit hebben wij samen waargemaakt.

Bij terugweg fietsen we langs de kust en zien een uniek oorlogsmonument staan. Een forse zuil, met daarop de Duitse adelaar die door een geallieerde soldaat wordt vertrapt en doodgestoken. Dit monument is ter ere van de eerste invasie op 26 juni 1917 en de 2 invasie in juni 1944.

Als we het zeer gezellige strandpaviljoen bij Saint Nazaire op fietsen zien we 2 bekende zitten, Ans en Johan Maagdenburg.  Ik hoor het jullie al zeggen, “Waar kennen we die ook alweer van scheet” Ans en Johan zijn ook 2 ervaren wereldfietsers. Ook zij hebben de Loireroute gefietst en zaten bij ons in de bus toen deze uit Eindhoven vertrokken. Ook zij gaan vandaag mee terug naar Breda. Samen gezellig nog een bakkie gedaan en ervaringen van de afgelopen fietstocht samen uitgewisseld. Mooi dat we veel gelijke belevenissen hebben, ondanks dat zijn delen anders dan wij gefietst hebben.

We hebben dit onderweg al vaker gezien, naaldbomen met een plastic zak er om tegen de stam. Dit is een duurzame bestrijding van de naaldbomen-processie- rups. In tegenstelling tot de eiken-prossessierups kruipt deze vanuit de boon naar beneden om zich in de grond te ontpoppen. Echter tijdens deze afdaling komt hij in de plastic zak terecht. Daar valt niks te graven en is het voor hem/haar hier eindstation

We fietsen nog even naar de in onderhoud liggende super Cruiseschip en vandaar uit naar een shoppingmol waar we wat eten (outdoor Chili Concarne) tevens hebben we ons op het invalidetoilet wat kunnen opfrissen en omkleden.

Het is nu wachten op de komst van de fietsbus. Dit zal wel weer even hectisch worden. Maar goed we willen graag weert naar huis, daar waar de doffer op het nest zit.

Groetjes van Ton en Pierre

1. Guus:
    15 augustus 2023
    Wat een práchtig afsluitend verhaal, erg indrukwekkend net als jullie héle reis. Dat hebben jullie tóch maar geflikt met z’n tweeën! Chapeau 🎩 hoor !!
    Diep respect én bewóndering 👍🥰🤗
  2. Jos van Mierlo:
    Goed gedaan heren!
  3. Leny:
    15 augustus 2023
    Ik begrijp dat ik geen exclusiviteit heb op het woord 'scheet', maar deze mensen ken ik toch echt niet of wel scheet....🤣🤣. Mooi verhaal weer broeder, veilige reis terug!
  4. Leny:
    15 augustus 2023
    🤣🤣🤣.........goede reis terug samen !!
  5. Margot:
    15 augustus 2023
    Jullie hebben de reis volbracht.Het was fijn om alle verhalen te lezen en de foto's dagelijks te zien. En eindelijk is ie morgen weer thuis!!!
  6. Leny:
    15 augustus 2023
    De eerste reactie was niet van mij hoor maar van de jongste broeder 😉
  7. Ad Ballemans:
    Goede reis samen terug. 💪💪
  8. Iwe:
    15 augustus 2023
    Prachtige prestatie Ton en Pierre fijne reis terug. Erg genoten van de reisverslagen. groetjes Iwe
  9. Paul:
    15 augustus 2023
    Ton en Pierre. Leuk dat jullie het mooie avontuur met mij wilde delen. Een heel goede reis terug gewenst.
  10. Frans en Mieke:
    15 augustus 2023
    Héél veel dank voor de prachtige verhalen. We gaan ze zeker missen! Het was elke dag genieten. Wij wensen jullie een fijne reis naar huis. Wat zal dat eigen bed weer héél heerlijk zijn.
  11. George:
    15 augustus 2023
    Het duivinneke wacht je op Ton. Pierre en Ton Top Gedaan Boys. Ik heb ook genoten vd foto's, video's en de verhalen. Alsof je de reis ook een beetje hebt gedaan. Goeie busreis nog.
  12. Tineke:
    15 augustus 2023
    Deze ervaring neemt niemand jullie af. Vrienden voor het leven. Geweldig gedaan.
  13. Wim:
    15 augustus 2023
    Gister stak ik mijn bewondering al niet onder stoelen en banken, vooral voor de verslaglegging met beeldende foto's door Ton. En vandaag ook nog zijn emotionele kus aan Pierre omdat hun tocht con amore (met liefde en harmonie) is volbracht. Kwam zoiets maar vaker voor, dan zag de wereld er beter uit. Geven en nemen. Samen keuzes maken om interessante dingen te zien en plezier te maken. Wat hebben jullie veel mooie belevenissen meegemaakt, regen, mist, hellingen enz. doorstaan. Morgen drinken we er een op bij De Barrier, met de doffer tussen jullie in.
  14. J helmond:
    15 augustus 2023
    Filmpje voor tijdens de terugreis. Voor het slapen gaan. Deze fietsers zijn pas in Orleans op de fiets gestapt. En een maand eerder. Ik zie hier en daar wel wat gelijkenissen met jullie avontuur. Ik weet wel niet wat die enthousiaste fransman allemaal zegt. Hij heeft heel veel te vertellen https://www.youtube.com/watch?v=Bp8TqAgCOOI
  15. Reinier:
    16 augustus 2023
    Respect Ton! Mooie tocht geweest met weer een rugzak aan ervaringen en anekdotes zo te lezen.
    Goede reis terug!
  16. Gerton:
    17 augustus 2023
    Mooie verhalen en weer veel ervaringen om te herinneren. En weer de nodige kilometers in de benen. Lekker hoor. Goede reis terug.