Oesters en lelijke mensen

Datum :           zaterdag 12 aug 2023

Actie   :           18. Van Oree-d’Anjou naar Nantes

Fietskilometers:          49km

Oesters en lelijke mensen

Wat nu weer voor een titel!

Even terug naar gisteravond. We hadden dus ons onderkomen geclaimd in een royale partytent. Kei mooi zo’n tijdelijk verblijf. Gaandeweg (laat in de middag) kwamen er toch nog, zij het verregende gasten op de camping. De camping is een beetje een flierefluiters aanpak. Alles is prima als je, je maar houdt aan natuurlijke omgangsvormen en oog hebt voor de natuur en omgeving. Er werd zelfs nog een speenvarken aan het spit geroosterd waar campinggasten (tegen betaling) hun kostje van af konden laten halen.

Wij namen genoegen met ieder 2 forse pullen bier.

Het campingtoilet:

Dit is een composttoilet zonder waterspoeling. Na dat je de “bruine trui” in de pot hebt laten glijden, neem je zoals altijd afscheid van deze bruine rakker en bedek je hem met 2 a 3 lepels houtsnippers. Niks stinkie, stinkie, niks vervelende geurtjes. Gewoon scheppen, strooien en achterlaten.

Onze slaapplek

Na dat we 3 aanwezige tafels tegen elkaar hadden geschoven, hebben we daar de luchtmatasjes op gelegd, slaapzak erbij en meuren maar. Met het herkauwen van de koeien en de regen op het tentdak, op de achtergrond is dit best rustgevend.

zaterdag 12 aug

Goed geslapen en, gezien de korte rit vandaag naar Nantes, even blijven liggen tot 06:45 uur. Met behulp van deze tafels is inpakken een makkie. Ook water koken voor koffie is nu wat makkelijker. Immers er staat een 4 pits gaskomfoor.

Voor 8:00uur waren we aan het trappen.

Ontbijt:

Als we de brug bij Ancenis over rijden, is het markt. Wat wil zeggen, een kaasboer een visboer en bakker en wat groeten op de kraam. Voor ons meer dan genoeg. Eerst laten we de kaasboer vers gesneden jonge Comté-kaas snijden, bij de bakker een heerlijk vers stokbroodje.  Bij het ernaast gelegen, Bar-restaurant Du Chateau koffie met ons zojuist gekocht stokbrood heerlijk ontbeten. Via de foto’s ook even een inkijkje in dit Café-Restaurant. De viskraam met de vele oesters mijden met en forse boog, deze schelpdieren zien er niet uit. En eenmaal open is het voor beide een nog groter walging. smerig en lelijk dus...

We blijven nu, tot aan Nantes aan de rechteroever van de Loire fietsen. Ons fietspad wordt een waar ATB-pad, waar bijna geen einde aan leek te komen. Vol met forse stenen, kuilen en modderpoelen. We rijden Nantes in naar de Stadscamping. De weg is redelijk druk met veel heuvels en afdalingen. En de afdalingen eindigen altijd met een stoplicht. (fuck de stoplichten) Bij de camping aangekomen (12:30 uur) bleek deze al vol te zijn, zelf voor 2 ukkepuk tentjes was geen plek. Besloten om toch in Nantes te blijven en dan maar een ander onderkomen te zoeken. Dit werd een appartementenhotel, genaamd Appart’City Confort Nantes midden in het bruisende centrum. Een studiootje van 35m2 compleet met keukentje douche en slaapkamer. Zelfs onze fietsen met bagage passen er ruim in. Hier verblijven we 2 nachten.

Op de plek waar wij nu zitten zijn ruim 3weken geleden, op dezelfde plek hevige rellen geweest. Enkele winkelpanden hebben daar nu nog schade van.

Nantes is een bruisende nette stad, wij zitten in hartje Nantes. Ons hotel grenst aan een stadspark, boven ons de aanvliegroute van Luchthaven Nantes en tegenover ons de Mac. In de avond verschijnen er vele bedelaars en Marokkaanse jongens die meer geproefd hebben van drugs dan van een boterham met kaas.

Voor vanavond doen we het weer op zijn Frans, Wijn, kaas, worst, stokbrood en wat er maar bij past om te kunnen sneukelen.

De stelling:

Worden mensen lelijker en saggerijniger na het eten van Oesters?

Wij zagen vanmorgen, op de markt, diverse mensen, hun boodschapjes doen. En dan echt van de lelijkerds met een sacherijnige kop, die ook niet eens de moeite nemen om “Bon Jour” te zeggen. Maar wel met een grote zak oesters in de hand. Mensen eten waar ze op lijken zou je haast zeggen. Voorons is het duidelijk wat vinden jullie van deze stelling.

Dus! Zeg het maar.

Morgen Nantes bezoeken

Groetje van Ton en Pierre

1. Leny:
    12 augustus 2023
    Het "levendige" verhaal wederom met veel plezier gelezen! Super wat jullie zo meemaken👍🏻
  2. Guus:
    13 augustus 2023
    Weer een goede indruk gekregen van waar jullie zijn, stukje verleden van die plek. Een heerlijk en “luxe” onderkomen voor 2 dagen👍. Droog, heerlijk bed, lekker uit de wind en regen, alle faciliteiten aanwezig dus toppie!
  3. Nicole:
    13 augustus 2023
    Oh ja en dan die toilet ook op foto zetten hahah ik had er al een beeld bij 😂
    Heerlijk 2 daagjes ‘luxe’ !
    Doen jullie goed 👍🏻
    Geniet van Nantes
  4. Jos van Mierlo:
    13 augustus 2023
    Ik heb het niet zo op varkensvlees, maar zo aan het spit ziet het er toch wel lekker uit! En ja, overal heb je ze; die jongens die meer door hun neus snuiven als dat ze boterhammen met kaas eten! We gaan met z'n allen naar de klo........