Dertig

Datum :           31 aug 2023

Actie   :           06. Bourbon-Lancy naar Never

Fietskilometers:          77km

Dertig!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dertig is blijkbaar een magisch getal. Personen de deze lijftijd bereiken vragen zich af, welke keuze ga ik maken. Maar een uur heeft ook 2x 30 minuten. Maar dit is niet de reden dat ik Dertig heb gekozen. Onze rit vanmorgen was erg saai. We hadden feitelijk maar 3 wegen van 10km (is ook 30) het klimmen en dalen vanmorgen was ook steeds 30mtr naar boven en 30mtr naar beneden.

Dat de route saai was had ik al geschreven. We zijn blijkbaar in de graanschuur van Frankrijk. Op de heuvelachtige velden staat graan, mais of koolzaad. Ook een enkele keer zien we zonnebloemen staan. Deze bloemen hebben nederig hun kopje voor ons gebogen. Blijkbaar zien zijn onze fietsprestatie als iets hoffelijk.

Na ruim 30km verlaten we de drukte en rijden we op achteraf wegen. Tot dat we in Decize arriveren. Hier is een grote supermarkt, een juiste plek voor ons ontbijt (10:30uur) we hadden honger en trek in vers brood. Een net gebakken stokbrood met kaas is dan een traktatie.

Na dit ontbijt fietsen we verder. Gaandeweg begint bij Ton zijn darmen te werken, er schuift blijkbaar iets onzichtbaar richting de “uitgang” Ton kan dit nog even bedwingen maar er moet wel een oplossing komen. Dit vinden we in het kenmerkende plaatsje Fleury-sur-Loire. Alleen de naam verbloemd liefelijkheid, parfum en bloemenpracht toch! Niets is minder waar. Een plaatselijke kruidenier heeft geen gastentoilet. Hij verwijst mij naar de overkant. Bij de kerk is een openbaar toilet.  Een grotere beestenbende ben ik niet vaak tegengekomen. Maar goed er moet iets met mijn probleem gebeuren. Wat een opluchting als ik een leeg gevoel overhoud. Maar bij het doorspoelen komt al het rioolwater onder de pot uitgelopen over de vloer naar de entree toe. Mijn fietsbroek hangt half in dit water. Gatverderie.

Het enige positieve is dat er een kraan is met een goor stukje zeep.

We willen weg uit dit Fleury en vervolgens komen op een mooi jaagpad uit richting Never.  Hier arriveren we al vroeg rond 13:30. De camping is gesloten maar geadviseerd wordt om alvast een plek te zoeken. Dit blijk echt op zijn Frans te gaan. Kortom onze geclaimde plek mocht niet, maar waar wel kon de eigenaar niet zeggen, zoek maar een plek en geeft mij het nummer maar. Hier word je boos van, zeg dan wat wel beschikbaar is. Omdat alle plekken exorbitant groot zijn, gaan we bij een Nederlandse camper staan. Hij had daar geen probleem mee. Maar vlug deze narigheid vergeten en een biertje gaan drinken. Wel mag gezegd worden dat het sanitair prima is incl. wasmachine.

Vanmiddag en een stukje van de avond gaan we Never bezoeken, maar dat lezen jullie morgen

. .

1. Margot:
    31 juli 2023
    Als ik alle foto's bekijk raak ik een beetje de weg kwijt, links rechts en onderste boven ;-)
    En ik ben blij dat dit smerige verhaal weer goed geëindigd is. Smeerkezen die fransozen!!
  2. Leny:
    31 juli 2023
    Ik denk dat Ton ook een beetje "ondersteboven" was van zijn hoge nood avontuur ;) maarrrrr.....de zon schijnt dus niets te klagen!
  3. Marjan van Oirschot:
    31 juli 2023
    Jakkie, wat een gore boel. Maar..... gelukkig ook blauwe lucht, een vers stokbroodje kaas en een lekker biertje 🍻. Daar doe je het toch voor!
  4. Guus:
    31 juli 2023
    Maar goed dat je het stokbrood met kaas vóór je “toiletbezoek” hebt gegeten🫣Daarna zou het niet meer gesmaakt hebben 🤢 Hopelijk was het biertje wel lekker 😉
  5. Eveline:
    31 juli 2023
    Hahaha dit is ook echt zo’n zelfde verhaal als ome Rene ooit heeft gehad.
  6. Nicole:
    31 juli 2023
    Hahhaa ja heerlijk die foto’s ik heb er nu ook beeld bij 😉
    Never … nooit meer of …?! 😂
  7. J helmond:
    31 juli 2023
    30? Wat 30? Ik wil 30 graden in plaats van 30 mm regenval. Het is niks hier in Nederland. Gisteren was het de 30e. We moeten hier in Nederland nog minstens 30 dagen wachten voordat het nog een keer een beetje richting de 30 gaat. Koning Boudewijn is vandaag 30 jaar geleden plotseling overleden. Leve de koning. Evenals Corina Konijnenburg, Nederlands meisje dat in 1967 bij Dorus op schoot "Poessie Mauw" zong.
  8. Jos van Mierlo:
    1 augustus 2023
    Fleury deed haar naam geen eer aan!