De wijn is weg maar de koeien zijn gebleven!

30 juli 2023 - Bourbon-Lancy, Frankrijk

Plaats  :           Never

Datum :           30 juli 2023

Actie   :           05. Van Civignon naar Never

Fietskilometers:          92km

De wijn is weg maar de koeien zijn gebleven!

Tja het beging te “lopen” onze weg.

Om 6:00 en om 6:05 luiden de klokken van het dorp Civignon. Echt waar. 2 kerken die 5 minuten na elkaar laten horen dat het nu echt tijd is.

Nog even over gisteravond, onze gastvrouw Nicole, zij Frans en wij geen Frans, maken met handen en voeten duidelijk wat we willen. Met het gebaar van een hand met een handdouche tussen de vingers maken we duidelijk dat we graag willen douchen.

In haar douche is ruimte zat om ook even onze kleding gelijktijdig te wassen. Ook krijgen we een handdoek en mogen we zeep en shampoo gebruiken. Haar handdoeken ruiken naar tabak en alcohol. Maar ze zijn droog en schoon. Ook als we gaan koken wil ze graag ons met van alles van dienst zijn. Zoals extra slaapzakken tegen de kou meer groenten voor in onze macaroni. Een grandioos lief en aardig mens. Qua leeftijd ben ik net 2 jaartjes ouder! Zou je niet zeggen he. Reden voor ons om via Greetz alsnog een kaart naar haar te sturen.

Direct bij de start om 07:00 uur hadden we binnen het halfuur alweer 80mtr in hoogte geklommen, jongens onze ruggen waar al nat en nog geen 8km gefietst.  Onze route vandaag begint met erg veel klimmen. Zij het niet meer zo steil en lang als gisteren waar we regelmatig naar de 500mtr hoogte klommen, maar 350mtr in hoogte tikken we nog regelmatig aan. Het landschap is heuvelachtig, geen wijnranken meer maar wel de typische vleeskoeien. Onze weg wordt omzoomt met verwilderde heggen. Ook de weidepercelen worden met deze heggen afgescheiden. De bebouwing is nu ook minder mergel en meer gerealiseerd van zwerfeiken. Ook zien we deze zwerfkeien terug in de tuin of perceelafscheidingen bij boerderijen.

Vanaf een uur of 11:00 uur zien we het landschap veranderen, het wordt meer glooiend. Ook de perceel afscheidingen zijn nu van puntdraad met palen. De koeien zijn gebleven. In het plaatsje Poissen drinken we een heerlijke koffie op het terras in de zon. We komen erachter dat we de verloren kilometers van gisteren kunnen inlopen en dus toch de camping in Bourbon-Lancy kunnen halen. Dit alles is te danken aan de fijne fietsweer (windtegen met perfecte asfalt en matige stijgingen tot 8%, (allen nm middag, stijgingen van 3 a 5%)

Om 13:00 ontmoeten we de Loire, deze ontmoeting vindt plaats in de stad Digion. Deze zal de komende tijd niet veel van onze zijde afwijken. De ontmoeting hebben we even op de gevoelige plaat vastgelegd

De camping is een drukbezochte fietsers camping. Ook veel ouders met kinderen op een aanhangfiets zijn van de partij. Eenmaal gearriveerd is het tent opzetten, slaapmat opblazen, douchen, kleding wassen en biertje drinken. Dit biertje is een IPA La Saint. Fijn altijd als een heilige zich met bierbrouwen bemoeit.

Even over ons.

Wat heb ik een geweldige fietsmaat aan Pierre. Het geeft mij zoveel rust maar ook moed en blijdschap. Hij remt mij af in mijn gedrevenheid, hij laat mij ervaren dat het vakantie is en een uurtje later op de camping ook geen probleem is. Concreet onze sfeer is grandioos. We hebben bij aankomst op de camping elkaar een stevige knuffel gegeven. We hebben immers ruimschoots onze doelstelling gehaald. We hebben genoten van de rit en van de omgeving