Druppels, druppels met een venijnige staart

Datum :           1 aug 2023

Actie   :           07. Van Nevers naar Menetou Ratel

Fietskilometers:          81km

Druppels, druppels met een venijnige staart

Onze dag begon zoals al enkele dagen, om 06:00 uur eruit. Jammer genoeg regent het.

Afgelopen nacht is het rond 22:30 uur fors gaan waaien met regelmatig een stevige bui. Mijn tentje had het er zwaar mee. Net buiten Nevers was ook nog een muziekfestijn bezig met verkeerde bruiloft-muziek. Reden voor Pierre en mij om oordoppen te dragen.

Voor de 2de nacht op rij, heb ik (nu) goed, geslapen om mijn nieuwe slaapmat. In het begin rolde ik er nogal eens af, Maar blijkbaar weet ik ook slapen mijn “balans” te houden. Deze mat is namelijk maar 55cm breed.

Ondanks de regen toch maar om 06:00 uur opgestaan en het toiletgebouw opgezocht voor een fris uiterlijk. De buien namen wat af, reden om snel alles redelijk droog in te pakken. Hierdoor zaten we net voor 07:00 uur op de fiets. Vandaag start officieel onze Loire route. Ontbijten doen we niet direct. Dit doen we pas bij de eerste de beste bakker. De miezerfijne druppels worden regendruppels. Gezien de buiten temperatuur van 20gr is dit geen reden om een regenpak aan te doen. We zijn dus zo nat als een dweil. En zo ruiken we ook. Bijzonder ook is dat onze route d.m.v. een bronzen button in het wegdek om de kilometer wordt aangegeven

De buurtsuper:

In het, volgens ons verlaten, dorpje Gimouline treffen we een mogelijkheid om brood te kopen. De eigenaar schenkt ook koffie, bakt heerlijke chocolade croissants. Maar bovenal, heeft hij overheerlijke, plaatselijk gemaakte, worst. Om jullie een indruk te geven van deze “uitstalling” zie de foto’s. Heerlijk, deze sfeer.

Aquaduct bij Le Cuetin

Ons jaagpad lijdt ons nu over het aquaduct bij Le Cuetin. Hier stroomt het Canal Lateral via dit aquaduct over de Loire. Grandioos mooi.

Het jaagpad vervolgen we weer, enerzijds langs het Canal en anderzijds langs de Loire. Zo arriveren wij bij La Chapelle. Per toeval zien we ook nog een types voor de Loire-streek de platbodem-bootjes. De mensen die deze bootjes gebruikten, genaamd Les Mariniers” verzorgden beging 1900 het vervoer van hout, ijzer graan en zand over de Loire. In het kenmerkende huisje, als trekschuit achter deze zeilboor woonde deze schippers. Zij kregen ook pas betaald als zij de goederen hadden afgeleverd en weer terug naar de plek kwamen waar ze geladen hadden. Omdat de waterhoogte op de Loire vaak varieerde konden deze “Les Mariniers” niet altijd varen, dus ook geen inkomsten

Als we bij een plaatselijk cafeetje een colaatje drinken komt er een Engels stel binnen. Zijn zijn op een bijzondere fiets, een tandem. Een tandem van het merk BLIND. De bouwer van de fietsen is nagenoeg blind en bouwt alleen maar titanium fietsen. Vandaar de merknaam BLIND

Rond het middaguur komen we het plaatsje Pouilly-sur-Loire, met rommelende buikjes binnen fietsen. Wederom een versgebakken stokbrood met dik belegde kaas brengt uitkomst.

Omdat we heel vroeg in de middag onze etappe er ophadden zitten, besluiten we al een deel van morgen te gaan trappen. Echter Pierre dat nog het routeboek van de feitelijke Loire op zijn tas zitten en zij dat de volgende camping op ongeveer 12km verder was. Makkie dus. Maar onze Loire-route is de meest uitgebreide, Het zal Ton ook niet zijn die voor minder wil gaan. Dus na ongeveer 12km kwam Pierre erachter dat zijn routeboek afweek van hetgeen we aan het trappen waren. Ook de beklimmingen namen weer in alle hevigheid toe. Hellingen van 12 tot 15% is geen uitzondering. (En dit met 30kg bagage) Nu zelfs in de 1ste versnelling naar boven getrapt. Ik kon met gemak met mijn tong de voorband aflikken. Naar nu bleek was onze volgende camping nog 30km verder. Dit was even een forse aderlating. Plots zagen we een bordje met “Chambres d’Hotes”. Zullen we dit doen, stelde wij ons zelf voor? Waarom ook niet. En zo zitten we dus in een riant B&B in Menettou-Ratel bij de Nederlands/Franse familie Bos. Een indruk van ons onderkomen, compleet met keuken, douche, Wifi en mooie slaapkamer.

Vanavond slapen we een keertje samen. Of het lepeltje-lepeltje wordt daar zijn we samen nog niet uit. Eerst gaan we hamburgers en uien bakken. Dus hoe dat met het dekbed er uitgaat zien is zowel voor jullie als ons een verrassing.

1. Guus:
    1 augustus 2023
    Aiii dat is dus een niet verwacht pittig 🌶️ ritje geweest🫣 met zowel afstand als ook de klimmen!! Knáp gedaan hoor👍
    Wat bijzonder dat die blinde man fietsen bouwt 😲🥱hoe ongelóóflijk knáp is dat!!
    Nou Ton Pierre voor vannacht hebben jullie in ieder geval een heerlijk warm plekje. Geniet ervan 🤗🥰
  2. Margot:
    1 augustus 2023
    Lang leve de buurtsuper!!
    Geweldig om te zien hoe jullie beiden aan het genieten zijn.
    Dat lepeltje lepeltje zal niet meevallen met 1 meter ertussen...
  3. Jos van Mierlo:
    1 augustus 2023
    Kennen jullie het verschil tussen Frans stokbrood en Nederlands stokbrood?
  4. Nicole:
    1 augustus 2023
    Wat een genot om mee te ‘reizen’ .. pittig al dat gefietst dat doe ik jullie niet na maar wat een avonturen!
    Heerlijk om daar in mee te genieten … slaap lekker en droom grappig vannacht 🤗
  5. Paul:
    1 augustus 2023
    Regen is te doen, toch. Ik heb het vanmorgen ook ervaren. Alleen de C- rit naar Boxtel gereden. Niet een beetje nat.....een verzopen kat was er niks bij.
    Jullie nog heel veel plezier en goed weer.
    Paul.
  6. Marianne:
    1 augustus 2023
    Op wat regen buitjes en extra klim kilometers is jullie dag dus verder goed verlopen. Hopelijk binnenkort beter weer! Veel fiets plezier weer voor morgen, moet lukken na een nacht luxe slapen in een echt bed!
  7. Wim:
    1 augustus 2023
    Wat zijn jullie toch verstandig met het stoppen bij deze prachtige B&B, waar je niet met handen en voeten hoeft te communiceren. Dat witte Loirewijntje jaar 2023 krijgt een speciaal aroma met "urine de Mierlo". Dat lepeltje lepeltje met die meter ertussen kunnen ze ook dromen vannacht, Margot!
  8. Hans:
    2 augustus 2023
    Mooi verslag :)! Alsof ik er zelf bij ben; ik volg op de kaart waar jullie rijden. Chapeau voor jullie ‘dappere en creatieve bikkels’. Hopelijk wordt het weer snel wat beter. En blijven jullie genieten van deze mooi tocht.
  9. Clasien:
    2 augustus 2023
    Altijd fijn om reisverhalen te lezen. Alsof je zelf ook een beetje aan het reizen bent. Hopelijk hebben jullie de meeste buien gehad. Hier in de Eifel hebben we ook weer een lekker nat dagje gehad maar nu, 18.00 uur kennen we nog even in de zon zitten. Veel plezier samen. Geniet ervan, dan genieten wij mee.