Het leven bestaat uit keuzes make

2 augustus 2023 - Poilly-lez-Gien, Frankrijk

Plaats  :           Gien

Datum :           2 aug 2023

Actie   :           08. Naar Gien

Fietskilometers:          90km

Het leven bestaat uit keuzes maken

Een ware uitspraak, die niet van mij is, maar wel van een volger.

We hebben omwille van het weer de route aangepast. Feitelijk zouden we vandaag en morgen een forse lus extra fietsen van ongeveer 140km. Deze kilometers waar al zwaar gezien de vele pittige klimmen. Maar het weer, de vele stevige regenbuien en de wind met windstoten van ruim 60km die wij volop de kop zouden hebben, heeft ons doen besluiten deze extra lus te laten schieten. Het is feitelijk net herfst.

De regen en de wind zijn wel gebleven, maar de stevige klimmen hebben we dus laten schieten. Feitelijk hebben we alles gehad wat onze toch zwaar maakt alleen een stoplicht hebben we niet gehad. Het moest bij ons beide wel even indalen dat we deze bewuste keuze hadden gemaakt. Maar plezier gaat boven alles.

Dus vanmorgen weer terug naar Sant Cerre, Daar hebben we de Loire weer gekust en de feitelijke Loire-route opgepakt. De Loire-route is feitelijk een combinatie van het volgen van de Loire en het Canal Lateral. Beide lopen parallel aan elkaar. Het een is bevaarbaar het andere niet. De Loire is feitelijk een ontembaar wild rivier.

Onderweg komen nog een flinke jongen tegen, de andere twee zijn wij natuurlijk. Een forse stier die op een afstand de vrouwtjes, likkebaardend en watertandend staat te bekijken.

Al vroeg pluk ik een zonnebloem om de sfeer op de fiets te verhogen. Ook zien we even tijd om onze eigen koffie onderweg te drinken.  Maar net dit bakkie opgedronken en de regen is er weer in alle hevigheid. De regendruppels gaan horizontaal over ons fietspad.

Plots zien we bij een oud verlaten vliegveldje een gecrasht vliegtuigje liggen. Ik besluit om er naar toe te gaan en even een foto te maken. Met als doel "we komen naar huis" maar er is iets vreemds gebeurt, dus toch maar weer verder fietsen

Zo komen we langs de kerncentrale bij Belleville, Een zwaarbeveiligde centrale waar je in de directe omgeving ook geen foto’s mag maken.

Nu maken we, gezien de vele regen, toch al erg weinig foto’s. Dit doen we alleen als de buien even afnemen.

Wederom weer veel over jaagpaden gefietst. Toch plakken we er weer enkele kleine, extra lussen bij. Maar dit zijn lusjes van enkele kilometers extra. Op 1 na, deze is weer 30km extra. Deze extra lussen gaan voornamelijk door beboste stukken. Het pad is onverhard. Vaak gemaakt van leem of gravel. Deze combinatie (gravel en regen)  geeft een smerige plakzooi die je fiets en tassen aardig opdirken. Ik ben een auto-wasstraat  ingereden om weer toonbaar voor de dag te komen.

Helaas heeft mijn zonnebloem deze wasbeurt niet overleeft.

Als we Briare binnen fietsen is het plaatselijk droog, de zon breekt door en is direct erg warm. Wat heerlijk zo op je drijfnatte fietskleding. Hier schieten we dus nog wat foto’s en Pierre benut zijn tijd om even een pinautomaat op te zoeken. Niet alleen de monumentale kerk en het monument uit de 1ste Wereldoorlog trekt onze aandacht, ook de bloemenpracht op een brug over het kanaal met vergezicht is erg mooi.

Het volgende dorpje, Les Brussiere, trek onze aandacht vanwege de knusse huisjes die we passeren.

Inmiddels staan we op de camping in Gien aan de Loire. Bij aankomst is het droog, we kunnen dus even rustig de tent opzetten, deze camping grenst direct aan de Loire. Onze was, is in een mum van tijd droog. Dit vanwege de zeer harde wind. (Zo hebt elk nadeel zijn voordeel). Koken bij de tent was ook geen optie met deze wind, dus toch maar naar het restaurant op de camping.

Samengevat, het was een forse inspanning vandaag met een juiste beslissing. Maar met een geweldige sfeer onder weg. Toch veel gelachen en diepgaande gesprekken.

Tot morgen Ton en Pierre

1. J helmond:
    2 augustus 2023
    Hier een reactie van een collega fietskoerier. In Helmond is het niet veel beter. Bepaalde wegen en paden staan al een paar dagen blank. Vandaag fiets ik rakelings langs een sinkhole op een zandpaadje langs de Churchilllaan. Gisteren was dit gat er nog niet. Heb al veel meegemaakt, maar dit is het laatste wat je onderweg verwacht. Voor hetzelfde geld was ik er met bakfiets en al doorheen gezakt en had ik nu nog onderin dat zinkgat gelegen. Groeten uit Helmond. Wat een natte zooi. 2 augustus. Ik bespaar jullie de foto's want dit is niet een reisverslag uit Helmond.
  2. Wim:
    2 augustus 2023
    Wat weer een mooie woordkeus: opdirken. Wat is het Helmondse woord hiervoor? En auto (fiets)wasstraat. En die bul met zijn flinke ... jongen, watertandt die om jullie? Als je de e en de i omdraait in jullie standplaats Gien, dan krijg je gein; en daar draait alles om. De weersverwachting voor morgen: pak maar veel het jaagpad, met schuilmogelijkheden.
  3. Nicole:
    2 augustus 2023
    Wat jammer al die regen ☔️
    Hier is het niet anders …
    De foto’s en jullie reisverhaal laten ons weer meegenieten in jullie avontuur .
    Kanjers die ondanks de regen fijne gesprekken hebben en nog lol zien in het fietsen 🚴🏻‍♂️
    Een restaurantje nu en is dan ook niet erg geniet er maar van want het is ten slofte toch vakantie !
    Chapeau heren 💪🏻
    Op naar morgen met minder regen en veel fiets plezier 🤗
  4. Guus:
    2 augustus 2023
    Wat een slecht weer hebben jullie gehad en dat was inderdaad te zien aan jullie kleding🫣 Wel fijn dat jullie de humor en goede gesprekken blijven vasthouden. We duimen 🙏🤞voor jullie voor goed / beter weer! Nog veel (fiets) plezier 🥰
  5. Jos van Mierlo:
    3 augustus 2023
    Had maar een nieuw achterspatbord aangeschaft!
  6. Johan Engwerda:
    3 augustus 2023
    Ondanks het weer prachtige plaatjes en feitelijk 😉 leuke verhalen. En wat dat spatbord betreft ben ik het eens met je broer Ton.
    Mooi dat, in tegenstelling tot het weer, de sfeer goed blijft. 👍
  7. Tineke:
    3 augustus 2023
    Knap dat jullie er de moed inhouden. Maar met humor kom je een heel eind. En je wet....na regen komt zonneschijn.