Eentonig maar gebroken

Actie   :           17. Van Le Menite naar Oree-d’Anjou

Fietskilometers:          80km

Eentonig maar gebroken

Ja echt kapot!!!!!!!!!!!!!!!!!

Na een zwoele nacht, alles prima en droog ingepakt en om 07:04 uur gaan fietsen. De eerste 5 a 10km lopen niet echt lekker, we voelen ons wat stram. Maar ook de luchtvochtigheid is hoog.  Wat drukkend weer oplevert.  Ons pad vandaag is grotendeels evenwijdig aan de Loire, maar we zien haar niet of nauwelijks. Onze fietsroute gaat langs dichte begroeiing op een dijkje van ongeveer 1mtr hoog. Aan de andere zijde van ons fietspad is het agrarisch landschap alom aanwezig. Tot eentonig toe. Geen leuke dorpjes, geen kastelen, geen spectaculaire zaken die de tocht op zouden kunnen leuken. Veel ellenlange, rechte fietspaden. Grotendeels gravel. En als er asfalt ligt, is deze er met een schoffel neergelegd. O ja en kasseienstroken hebben ze ook. Samengevat saai. Dan is het toch fijn dat je samen fietst, dan is het maar voor de helft saai.

Pierre had behoefte om voor vanavond wat groenten te “stelen” van het land. De behoefte was wat aardappeltjes, uien en we zien wel. De Lente uitjes (in augustus) waren nog niet groot genoeg, De aardappels zaten muurvast in de kleigrond een courgette was nog net niet rijp genoeg. Jammer.

In een plaatselijk streekwinkeltje hebben we een ui en wat krieltjes gekocht voor bij de hamburgers die we vanavond gaan bakken.

De Loire verplaatst zich regelmatig in het landschap, op veel plaatsen is hij ruim 300mtr breed. En dan zie je maar een klein deel van deze rivier. En dan lijkt het net alsof hij is opgedroogd aan de ene zijde, maar aan de andere zijde is ze weer volop actief, zouden rivieren ook wispelturig kunnen zijn? Ik vind dit een “kijkers-vraag” waard.

Gebroken, kaduuk, over en uit

Tot dat in Montjean-sur-Loire het noodlot te slaat.

Ik ben nog een foto aan het maken van het zicht op het stadje, als bij Pierre zijn zadelbout afbreekt. Hij kon nog net zijn balans op de fiets bewaren.

Eerst gekeken of we zelf dergelijke boutjes hadden? Maar helaas geen M6 maar wel M5. Pierre zag iets verder een boer op een tractor, die bij zijn erf aan het maaien, dus daar even vragen of hij ons kon helpen. En jawel hoor, in een grote kist vol boutjes, zat een juiste tussen. Eenmaal hersteld zakte bij Pierre de adrenaline weer en had ook hij er weer vertrouwen in. We zijn nog even naar de boer terug gefietst en hebben hem als dank je wel een reep chocolade gegeven. (Een reep chocolade krijgen voelt bij mij altijd als goud)

Het weer slaat om

We wilde de verloren tijd weer gaan inhalen en zouden daarom wat later pauzeren. Het werd donker en de eerste druppels begonnen te vallen. Als snel volgden er vele meer. Het is iets na 13:00 uur gaan regenen en is niet meer gestopt tot 18:00 uur. We hebben toch nog 20km door deze forse regen getrapt. Met water in de schoenen en Pierre met zijn lekke regenjas kwamen we aan op Camping Les BaBins in Oree-d’Anjou. Een verlaten camping. Er zat nog wel een Zwitsers echtpaar (ook op de fiets te schuilen, maar zij wilde verder. Er stond ook nog een riante partytent, compleet met stoelen, tafels, verlichting (dus ook stopcontacten) en een kookpunt. Ik riep Pierre, dit wordt het voor vanavond, hier gaan we liggen, desnoods op de tafels. Tevens was er een kleine sanitaire voorziening met warme douche en wastafels. Voor ons in deze natte situatie een top plek. Omdat Pierre door en door koud was van de regen die door zijn lekkende regenjas kwam, heb ik hem eerst onder de douche gestuurd. En Jawel hoor, opgewarmd en fris verscheen hij weer ten tonele.

Intussen had ik een waslijn gespannen (onder deze partytent) en mijn regenjas en schoenen te drogen gehangen. Water gekookt voor warme thee of soep. We moeten weer even bijkomen.

Dus als je zin hebt in een feestje onder een riant onderkomen?

Zo dat was het weer zo’n beetje, tot morgen

Ton en Pierre de vrijbuiters

1. Margot:
    11 augustus 2023
    Na alle pracht en praal van de kastelen is alles saai!
    Maar ...het einddoel is in zicht :-)
  2. Guus:
    11 augustus 2023
    Gewend aan het groot aantal schoonheden (gebouwen en kastelen!) kan ik me voorstellen dat dit landschap “saai” is🫣 maarrr ondanks de pech van de afgebroken zadelpen houden jullie de moed er goed in. En vanávond moét het hélemaal goed komen met zo’n riant onderkomen.👍🤗 fijne avond- geniet - en ik lees morgen graag jullie nieuwe beleving 👋👋
  3. Jos van Mierlo:
    11 augustus 2023
    Toch fijn dat die boer precies zo'n boutje heeft bewaard! Dat kan geen toeval zijn! En wat ook belangrijk is, is dat jullie vannacht droog slapen. Morgen is weer een dag! Houd vol, nog ff!
  4. Tineke:
    11 augustus 2023
    En ondanks alles, toch weer een prachtig verhaal. Nog veel plezierige droge fietskilometers.
  5. J helmond:
    11 augustus 2023
    Over de huiskamervraag: Ik Google maar een beetje. De Loire is net voorbij Nantes 3 km breed vlak voordat het rivierwater de zee instroomt. Dat is 10 keer meer dan 300m. Dat is andere koek. Als jullie daar de Maas - ik bedoel de Loire- overzwemmen, dan krijgen jullie 100 punten. Als je halverwege omdraait omdat je denkt dat je de overkant niet meer kunt bereiken, dan krijg je ook 100 punten, want dan heb je toch dezelfde afstand gezwommen. De vraag of rivieren wipselturig kunnen zijn: kijk even naar de ellende deze zomer in de wereld en Europa. Het loopt hier compleet uit de hand. Overstromingen hier, bosbranden daar. Extreme temperaturen daar en een kutzomer hier. Misschien is het gewoon toeval dat dit een keer gebeurt. Volgend jaar overstroomt bijvoorbeeld hier West-Nederland en staat de Loire droog.
    Mijn naam heb ik veranderd in de reislogger omdat ik zag dat dit geen besloten groep is, maar gewoon openbaar vindbaar via Google. Dus kijk uit wat je schrijft.
  6. Leny:
    11 augustus 2023
    De "laatste" loodjes zijn altijd wat zwaarder maar ik weet zeker dat jullie hier samen een goed eind aan gaan breien ! Super wat jullie al gezien er én beleeft hebben samen, dat neemt niemand jullie meer af !!
  7. Wim:
    12 augustus 2023
    Wat een treffende reacties op het altijd weer bijzondere reisverslag van de Helmondse boys. De Loire lijkt mij alles behalve wispelturig. Wispelturig zijn degenen die de Loire volgen. Ze begrijpen niet hoe grillig zo'n rivier kan zijn, afhankelijk van wat er uit de hemel valt. De bedding ligt vast. Ik wil maar zeggen dat wispelturig iets anders is dan grillig. Want onze boys zijn alles behalve grillig. Ze hebben weer ervaren dat een boer goed is voor het schenken van een boutje voor een kwatta, terwijl diezelfde lieve jongens in staat zijn aardappels, lente-uitjes en courgettes van zijn akkers te stelen. Uit wispelturigheid. Leve degene die grote partytenten heeft uitgevonden. Perfecte oplossing.
  8. George:
    12 augustus 2023
    Tja........ ze blijven positief en ze gaan dooooooorrr........ toppers!!! Geniet van de laatste kilometers.