04. 10 - 9- 8 - 7 - .... we zijn er weg van

Actie   :           04.  10-9-8-7-6-…. We zijn vertrokken

Fietskilometers:          92km

10-9-8-7-6-…. We zijn vertrokken

Vrijdag 28 juli

We konden niet wachten, maar vandaag zijn we eindelijk aan onze fietsreis begonnen.

Vandaag (vrijdag 28 juli ’23) zijn we vertrokken naar Eindhoven. Een ritje van 21km. Hier stappen we rond 20:45 op de fietsbus. Met nog een tussenstop in Maastricht en dan in 1 ruk door naar Macon (Fr) waar we zaterdag 29 juli om ongeveer 06:30 hopen aan te komen.

Voor dat we vertrokken hebben we op maandag 24 juli nog een laatste afstemming gedaan We hebben een up-to-date paklijst opgesteld en komen ieder met 30kg bagage op de fiets. Verdeeld over 6 tassen. Incl. 5dagen outdoor-pasta-maaltijden en 1 liter schrobbelaar.

Aan het toeval zal het niet liggen, dat hebben we zorgvuldig opgesteld.

Vrijdag 28 juli 2023

Om 18:00 (vrijdag) is Pierre bij mij en vertrekken naar Eindhoven. Dit ritje voert ons via Stiphout, Gerwen, Nuenen naar Eindhoven. Onze fietsbus heeft als stopplaats Station Beukenlaan. Hier moeten we alles aftuigen. Tassen gaan in het ruim van de bus, fietsen in de speciale trailer. Lowrider moet er af, stuur 90 gr gedraaid worden draaien en omhoog staan. Ook verruil ik mijn fietskleding voor makkelijk bus kleding.

De bus arriveert mooi op tijd (20:15uur) en vertrekt om 20:45uur richting Maastricht-Macon. Als we in de bus zitten en weten dat alles oke is geeft ons rust.

Zaterdag 29 juli Hangen en Wurgen

Tjonge wat een zit zeg, gedeeltelijk liggen en zitten. Slapen is met hangen en wurgen gegaan. Ondanks dat onze stoelen redelijk veel beenruimte hebben en dat deze ook flink plat te zetten zijn. Maar dit geld natuurlijk ook voor de mensen voor en achter ons. Dus je zit wel weer wat “opgesloten” De Chauffeurs stoppen om de 3uur. Er wordt van chauffeur gewisseld maar voor de passagiers is er de mogelijkheid even de benen te strekken en een toilet op te zoeken. Fijn dat we nu op onze startplaats zijn Macon. Onze bus is gestopt aan de rand van Macon, net voor een camping. Het is nog vroeg (07:00) als we naast de bus staan. Onze fietsen moeten weer opgetuigd en bepakt worden. Wat een circus is dat bij zo’n afzet plaats. Voordat iedereen, die in Macon uitstapt, zijn fiets en bagage heeft. Maar ook dat alles weer goed gemonteerd wordt en de bepakking weer juist op de fiets zit.

Om 08:00 beginnen we met fietsen. We willen gaan ontbijten bij de eerste de beste bakker. Dat is gelukkig niet ver weg.

Fietspaden in Frankrijk is een niet bekende factor. Er is ruimte voor de fiets maar daar blijft het ook bij.

De eerste 10km in Macon zijn redelijk vlak. Dit gaat ook vlot. Maar zodra onze route een bocht naar recht aan geeft, wordt het andere koek. We gaan direct klimmen, beginnen met 5 maar dit wordt al vrij snel 10 a 12%. De kilometerteller zakt naar 6 a 7 km/u maar wel een mooie omgeving.

De heuvels produceren hier de Bourgognewijnen. Alles wat enigszins heuvels is, is bedekt met wijnstokken. Alles wat vlakker is zijn weidevelden voor de typische Franse vleeskoeien. De bebouwing is van gele mergel. Feitelijk ouwentoelie. Maar wel sfeervol.

We passeren diverse kastelen of wel Chateau’s, mooi zoals deze zich in het heuvelachtige landschap presenten.

Rond 10:00 uur al drijfnat van het transpireren. Terwijl de temperatuur niet verkeerd is, 23gr.  Op een nostalgisch terras bestelen we koffie en een cola. De koffie zit in een typische Franse “regulator” de cola heeft meer weg van de “exota champagne” van vroeger.

Nadat we de rit weer oppakken gaat het van zachtjes naar hard en langdurig regen. Regen en klimmen is voor ons geen goede combinatie. Met vaste regelmaat moeten we stoppen om het zweet en regen wat in onze ogen druppelt, weg te vegen.

Vanwege de regen, erg veel steil klimmen en niet geslapen hebben, maken we de geplande rit niet af. We willen een onderkomen zoeken in de vorm van een B&B of hotelletje. Echter alles zit vol of is niet beschikbaar. Om dat het blijft regenen hebben we al aan een paar mensen gevraagd of we bij hun onder een afdak mogen gaan slapen. Wat ook niks oplevert.

We besluiten het eerste het beste afdak wat we zien, te confisqueren. Dit blijkt een carport te zijn bij een basisschool compleet met een losstaand toiletgebouwtje op het “schoolplein”

Terwijl we ons aan het installeren zijn, blijkt de bovenverdieping van de school aan een 3tal mensen verhuurd te zijn. Met handen en voeten leggen we uit dat we moe zijn en droog willen slapen. Schoorvoetend wordt dit toegestaan. Maar gaandeweg ontdooit een van de bovenburen, genaamd Nicolle zich. Deze 69jarige, enigszins dronken dame, snapt ons probleem. We mogen zelfs bij haar douchen. Bij het toiletgebouw koken we onze pasta. En terwijl we dit doen, komt Nicole nog 2 blikjes LEFFE brengen (Haar laatste).

Nog snel effe wat aan het verslag werken, foto’s er bij zoeken en dan ………………..

1. J helmond:
    29 juli 2023
    Dit is wel een instapmoment. Kijk nu eerst naar de Tour de France Femmes. Die wordt nu beslist op de Tourmalet. Ik lees streks wel het reisverslag. Nog 10 km.
  2. Jos van Mierlo:
    29 juli 2023
    Hoe dan ook.....jullie zijn onderweg! Al enkele mooie Franse kiekjes gezien. En die reisstoel van Pierre.....die komt me heeeeeel bekend voor!
  3. Wim:
    29 juli 2023
    Heerlijk weer de beschrijving van jullie fietsavontuur. Prachtige omgeving en dan moeten de kastelen in het Loiredal nog komen. Ik geniet ook van jullie improvisaties. Zo graag jullie ontmoeting met die madame gezien willen hebben. De meeste mensen deugen! Hier viel het vandaag ook met bakken uit de hemel. Hopelijk blijven jullie er morgen van verschoond.
  4. Leny:
    29 juli 2023
    Pfff wat een eerste dag, van rustig opstarten is zo geen sprake. Hopelijk kunnen jullie morgen uitgerust aan een mooie nieuwe dag en start beginnen.
  5. Nicole:
    30 juli 2023
    Nou een echte eerste dag die je niet snel vergeet , net als die Nicole haha
    Het zit hem toch in de naam die vriendelijkheid 😂
    Geniet van jullie kiekjes en het reisverslag .
  6. Tineke:
    30 juli 2023
    Jullie zijn wel kankers hoor. Heel veel plezier. Groetjes van tineke
  7. Tineke:
    Moet natuurlijk KANJERS zijn
  8. Johan Engwerda:
    31 juli 2023
    Check, jullie weer aan het volgen. Eerste fietsdag al weer genoeg meegemaakt lees ik. Prachtig! Hopelijk wordt het weer wel beter voor jullie.