De Vogels en "wij" onze eerste vuurdoop

Plaats  :           Helmond/ Lelystad

Datum :           11 juni 2023

Actie   :           Omloop van Flevoland 11 juni 2023

Fietskilometers:          95

Vogels en wij,  Onze gezamenlijke vuurdoop!!!!

Vandaag trekken Pierre en Ton er voor het eerst weer samen op uit.

Nu niet op onze trekking fietsen met 25kg bepakking! Maar met onze racefietsen.

Via Festool houtbewerkingsmachines had Ton een uitnodiging ontvangen om deel te nemen aan de “Omloop van Flevoland” Festool is de hoofdsponsor van het wielerfestijn. En al haar relaties zijn daarbij uitgenodigd. Alle deelnemers ontvangen naast de inschrijfkosten ook een bidon en een wielershirt. (Hebben we samen in ieder geval hetzelfde shirt, lijkt het net of we een clupke zijn.

De afstanden variëren van 25 t/m 150km. Wij gaan voor de 95km.

Deze afstand start om 09:00 in Lelystad. Dat wordt dus vroeg op (05:00) om op tijd aan de meet te kunnen staan. Ik had Pierre thuis om 05:55 uur opgepikt. Waarna we gezamenlijk de rit naar Lelystad aangaan.

Onderweg hebben we genoeg gesprekstof, immers we hebben elkaar niet of nauwelijks gesproken. Wat is er afgelopen periode bij ons afzonderlijk allemaal gebeurd, maar er moet ook nog een fijn afstemming komen over wie wat mee wel en niet neemt naar Frankrijk nemen. Dus geen dubbele brander en pannen, geen dubbele gereedschap set  Maar ook wat we nog willen aanschaffen wordt besproken. Kortom, lullen kunnen die 2 Loire fietsers.

We arriveren ruim op tijd bij de startlokatie in Lelystad, We melden ons in de Festool-tent waar we ook onze bidon en fietsshirt in ontvangst mogen nemen.

We wachten niet op de gezamenlijk start maar knijpen er om 08:30 al op uit. Immers de temperatuur is nu al 27gr, en wachten tot 09:00 vinden we echt te warm. Omdat het al zo warm is, hebben we de gekregen, gevulde bidon, al direct leeggedronken. Ken mar op zin, nie.

De temperatuur is al aardig hoog (27gr) en zal vermoedelijk nog wel verder gaan klimmen.

De wind blijft uit het noordnoordoosten waaien. Hier hebben we de eerste 30% van de tocht profijt van, en de laatste 15km.

Vanuit de startlokatie fietsen we in westelijke richting, richting de Oostvaarders plassen. Waarna de route verder gaat naar "De Lepelaarsplassen" en "De Noorderplassen"’ .
Over rustige wegen en fietspaden gaat het via de Vogelweg en de Grote Trap richting Zeewolde. Daar wordt door een deel van "Het Horsterwold" gefietst. Via de Knardijk en de Lage Knarsluis en gaat het door de uitgestrekte bossen van het Hollandse Hout naar de finish.

Onderweg waren er 2 pauze plekken te weten het "Natuurbelevingscentrum De Oostvaarders" en Camping De Parel. Echter het Natuurcentrum ging pas om 10:00 open.

Maar Jongens! Wat is dit een mooi gebied om te fietsen, echt grandioos. Bijna alles autoloze wegen of enkel fietspaden. De natuur is ongekend mooi en de vele honderden weidevogels voeren het hoogste lied. Het enige wat we hoorden waren onze banden op de asfaltpaden en de vogels in de omgeving. Ik heb in veel gebieden van Nederland gefietst, maar wat wij hier beleefd hadden is echt ongekend mooi.  Niet alleen een compliment voor de organisatie, die niets aan het toeval over liet, Maar ook aan de sponsor Festool.

Zij hebben er voor de vele toerfietsers een grandioze dag van gemaakt. En Ja het weer bepaald een groot deel van het slagen van zo’n evenement. Wij willen volgend jaar weer van de partij zijn. Zeker de moeite waard.

Na deze dag kan het voor ons niet snel genoeg 29 juli worden om er op uit te trekken in het kastelen gebied van de Loire. Wij vertrekken met de fietsbus op vrijdag nm op 28 juli en hopen weer op woensdag 16 aug met de fietsbus op Nederlandse bodem te staan.

En jullie mogen daar deelgenoot van zijn via deze blog.

Ton en Pierre.

1. George:
    11 juni 2023
    Top, zo'n prachtige route.
  2. Frans-Jozef:
    11 juni 2023
    Hoi hoi wat een mooie route zo te zien. Op naar jullie vakantie in het Loire gebied. Maar het is wel knap dat je eerder terug komt dan je vertrekt.??? 😇
  3. Jos van Mierlo:
    12 juni 2023
    Mooi voorproefje voor het grotere werk langs de Loire!
  4. Guus:
    14 juni 2023
    Héle mooie en afwisselende route 👍
    Oui oui mooie “voor” oefening