Chateau’s hoppen en een ondeugend meisje

Zondag 6 aug

Actie   :           11 van Le Ferte-Saint Aubin naar Cheverny

Vandaag getrapt: 40km

Chateau’s hoppen en een ondeugend meisje

We zijn al ruim een weekje aan het fietsen beseffen we nu. En de reis wordt met de dag mooier.

Het doel vandaag was, Chateau Chambord te bezoeken en wel zien wat er nog aan fietsen overblijft. Het kasteel opende haar deuren om 09:00 uur dus vroeg eruit was niet nodig. 06:45 uur vonden we een prima tijd. We hadden de avond ervoor al via internet toegangskaarten gekocht compleet met digitale rondleiding

Tijd zat om vooraf ons uiterlijk flink op te pimpen, en deze tijd namen we dus royaal. Bij de plaatselijke bakker heerlijk verst stokbrood gekocht wat we met Paté dik besmeerde, Maar deze bakker had overheerlijk gebak, dus eerst stokbrood en direct er achteraan een heerlijke Crème Eclair naar binnen gewerkt.

Chateau Chambord

Op naar Chateau Chambord, dit was 7km fietsen van de camping. Bij het opduiken van de vele torens en schoorstenen van dit Chateau raak ik geëmotioneerd van de schoonheid. Omdat we er vroeg zijn kunnen we gemakkelijk de fietsen voor het Chateau zetten en wat selfies maken. Wat een geweldig mooi, imposant kasteel. Adembenemend mooi.  Bij de receptie krijgen we een tablet met headset. Door met deze tablet rond te lopen, weet het systeem waar je bent en krijg je een uitleg. (in het Nederlands)

Het Chateau:

Centraal in dit kasteel is de grootte statige trap. Deze bevind zich midden in het kruis van de hal. Hierdoor deelt de trap de hal in 4 gelijke ruimtes. Trouwens alle vertrekken en hallen zijn allemaal van gelijke afmeting. Dit geld voor alle verdiepingen. Het kasteel is sober maar zeer ruim ingedeeld. Niet alleen de zomerkoning verbleef er maar ook vele gouverneurs en hooggeplaatste militairen. De vele enorme haarden in alle vertrekken kregen het kasteel in de winter toch niet echt behaaglijk. Alleen de keuken was een uitzondering hierop. Indrukwekkend zijn zeker de hoge uit eikenhout vervaardigde balkenplafonds. Ook erg leuk was de theaterzaal, waar de koning en zijn gemalin een zitplaats op de eerste rij hadden. Vanaf de omloop op de 3de verdieping heb je ook een mooi zicht op de prachtige tuinen.  Mijn aandacht bij de omloop ging uit naar de rijkelijk versierde torens, schoorstenen en balustrades. Ook de met lood beklede kapeltoren was indrukwekkend.

Als we weer verder fietsen treffen we aan een bosrand een vleugellamme valk. Tja of hij het gaat reden weten we niet.

Als we het plaatsje Pracieux binnenrijden wordt mijn aandacht getrokken door een zeer markante markthal. Deze dateert van 1827. Schitterend zijn de, uit eikenhout vervaardigde balken als ook de trap van deze markthal. Markant is ook de voorgevel met het provincie wapen.

We vervolgen onze route en naderen Chateau de Villesatin. Ook hier brengen we een bezoek. Dit Chateau is in privébezit. Het wordt door een beheerder bewoond in de hoop dat het niet verder in verval raakt. Het wordt ook gebruikt voor bruiloften en partijen. Maar de achterzijde is danig in verval geraakt. We bezoeken hier ook een museum waarvan de tentoonstelling een beeld geeft van het leven op een chateau. Klederdrachten en gebruiken compleet met kinderspeelgoed. Ook de vele rijtuigen mogen niet ontbreken.  Bij een dame, die deel uitmaakt van een trouwkoets, kan ik helaas mijn handjes niet thuishouden en maak er een ondeugende dame van.

In Cheverny zien we wederom een Chateau, Chateau Cheverny. Gezien de erg lange wachtrij en het feit dat de rondleiding ruim 1,5uur duurt, besluiten we om dit morgenvroeg te doen en nu de camping op te gaan zoeken. Dus luisteraard ik heb al een tipje van de sluier van morgen opgelicht. Even wachten dus.

Tot morgen Ton en Pierre

1. Margot:
    Wat een prachtige dag!
    Een schitterend kasteel compleet met blauwe lucht, eindelijk :-)
    Ik kan me voorstellen dat je van al de pracht en praal een traantje weg moet pinken.
    En die ondeugende dame.....hahaha
  2. Hans:
    6 augustus 2023
    Wat een mooi verslag en beelden. Wat een rijkdom. En voor het eerst een verslag zonder (dreiging van) regen. Fijn voor jullie! Blijf genieten, want het wordt met die kastelen steeds mooier. Morgen Chaumont sur Loire? Geniet ervan.
  3. Guus:
    6 augustus 2023
    Heel erg mooi verslag en foto’s. Het geeft een práchtig beeld van de overweldigende rijkdom én overdaad. 👍👍 GENIÉT morgen van de nieuwe dag en avonturen.
  4. J helmond:
    6 augustus 2023
    De hoppentocht. Het was even zoeken: het is Château de VilleSavin (wijn i.p.v. satijn). En het kan wel zijn met die mooie kastelentocht van jullie, maar hebben jullie vandaag nog wel iets meegekregen van de nazaten van Poulidor? En de winnaar van de 24uurs race der fietskoeriers? Met Peter van TDV en Mathieu als winnaars. Ik was blij dat ik met al die regen vandaag niet de deur uit hoefde. Eindelijk vakantie, ik heb het gehad met die regen.
  5. Jos van Mierlo:
    7 augustus 2023
    Ik zag enkele van de foto's gisteren ook al op mijn telefoon verschijnen. Mooi hoor! En dat ondeugende meisje; Het kan niet ondeugend genoeg zijn! Lekker blijven fietsen!
  6. Wim:
    7 augustus 2023
    Jullie zijn intussen echte kasteelheren, soms ondeugend. Dat waren die heren vroeger ook, ook al sliepen ze in aparte bedden. Ze zorgden wel voor nageslacht. Wat een rijkdom. Onze Helmondse waterburcht val in het niet hierbij. Opvallend hoe relaxed jullie alles ondergaan, met oog voor details en de bouwkundige kwaliteiten. Ongelofelijk bij Chambord. Blij lekker genieten, ook van vers stokbrood.
  7. Tineke:
    7 augustus 2023
    Prachtig verslag alsof er je zelf bij bent. Bedankt en veel plezier.