Gewacht op Vincent, gekregen een zonnige dag

7 augustus 2023 - Monthou-sur-Cher, Frankrijk

Plaats  :           Mouthou-sur-Cher

Datum :           7 aug 2023

Actie   :           van Chevery naar Mouthou-sur-Cher

Fietskilometers:          65km

Gewacht op Vincent, maar gekregen een zonnige dag

Het was stikkus koud van morgen bij het opstaan (06:45 uur) net 7gr. Brrrr Alles was dus weer nat van de condens. Toch maar alles ingepakt en even de thermoskan gevuld en een bakkie thee/ cup-a-soep gedaan. Op naar de bakker in Court-Cheverny. Deze heeft niet allen stokbrood maar ook ham. En niet zo’n kleine. De plakken ham zijn zo dik (2mm) dat we ieder aan 2 plakken genoeg hebben. We eten dus nu ham met stokbrood. Ook heerlijk.

Chateau Cheverny.

We zijn direct bij de openstelling van dit chateau om 09:15 uur aanwezig, de kaartjes hadden we reeds op de camping gekocht. Dit Symmetrische classicisme Chateau dateert uit de 17e eeuw. Bij de bouw ging een waar familiedrama vooraf. In 1589 trouwde Henri de Hurault met de toen 11jarige dochter van de koninklijke stalmeester, Francoise Chabot. Bij terugkomst van een krijgstocht trof Henri zijn vrouw aan in het echtelijk bed met een minnaar. Deze werd terstond aan het zwaard geregen en Francoise verkoos de gifbeker om verder wraak te voorkomen. Met een nieuwe partner liet hij het huidige Chateau compleet slopen en bouwde op dezelfde locatie het huidige Chateau met in gedeeltelijk renaissance- gotische stijl. De inrichten is overdadig met versierde plafonds, wandbespanningen, luxe tapijten en veel decoratief timmerwerk. De foto’s geven een juiste indruk.

Zonnebloemen

Onze route vandaag is door het Franse binnenland met veel agrarische bedrijvigheid. Veel gras, koren en maisvelden. En niet te vergeten zonnebloemen tot in het oneindige. We hebben een selfie gemaakt tussen deze reuzebloemen. Mogelijk vallen we op. We hadden gehoopt dat Vincent van Gogh nog een portret kwam maken, vanuit zijn secretariaat kregen we te horen “Fuck die zonnebloemen”

Zwerfkeien

Al fietsend heb je zo van die overpeinzingen. Zo vroeg ik met af, waarom wordt het land niet intensiever beheerd? Waarom wordt het land na een oogst niet omgeploegd?  Het antwoord is eigenlijk simpel. Er zitten zo ontzettend veel zwerfkeien in de grond dat het bijna ondoenlijk is hier te ploegen.

Deze zwerfkeien zie je ook terug in de bebouwing van woningen en tuinmuren en andere opstallen.

We fietsen Feings binnen en hebben zicht op Chateau Boifsay. Een korte blik op de Chateau en een foto stilt onze honger.  Ook in de plaats Fougeres-sur-Bierre bevindt zich een heus Chateau genaamd “Fougeres-sur-Bierre”

En al fietsen komen we in het plaatsje Pontlevoiy, hier bevind zich een enorme bij met bijbehorende kerk. Het klooster werd gesticht in 1034. De oude abdij is nu in gebruik als opleidingscentrum in de culturele sector.

We staan nu op een municipale-camping (zonder beheerder) in Mouthou-sur-Cher. Het wordt veel gebruikt voor Campers op doorreis maar het is een prima camping met grasland, hoge heggen, maar ook electra en goed beperkt sanitair. Voor de prijs van NOP. We koken straks weer zelf, wat het wordt is zowel voor jullie als ons nog een raadsel.

Tot morgen Ton en Pierrre

1. Martijn van Grunsven:
    7 augustus 2023
    Respect heren! Wel een heel mooie ervaring doen jullie weer op in het mooie la douce Franse! Bon route!
  2. Jos van Mierlo:
    7 augustus 2023
    Die vent op dat schilderij komt me ergens toch bekend voor!
  3. Marjan van Oirschot:
    7 augustus 2023
    Nog niet de neiging gehad in zo'n heerlijk hemelbed te duiken om een tukkie te doen? 😀
  4. Paul:
    7 augustus 2023
    Wat een prachtige kastelen..... maar wel gestolen van het volk, de bandieten. Gelukkig voor jullie ga 4je de tweede helft van jullie avontuur de zomerse temperaturen tegemoet
    Geniet erna.
  5. Guus:
    7 augustus 2023
    Weer hele mooie foto’s! Ja dat zou voor mij ook een uitdaging zijn om niét in zo’n hemelbestormers te duiken 🫣 maar met het toeziend oog van die man van het schilderij op de achtergrond …….
  6. Wim:
    7 augustus 2023
    Schapenwolken, zonnebloemen en daar tussendoor de jacht op kloosters en kastelen. Intussen wel ver verwijderd van de Loire, of keert die binnenkort weer terug op de route? Lekker fietsweer zo te zien. Hopelijk morgen weer.
  7. Marianne:
    8 augustus 2023
    Gelukkig beter weer geworden. Weer om te genieten van jullie fietstocht en alles wat je onderweg tegen komt. Veel fiets plezier met nieuwe ontdekkingen voor vandaag.