Pipo was niet thuis en “ome Theo” was sikkeneurig

Actie   :           11 van La Ferte-Saint-Aubin naar Huisseau-sur-Cosson

Fietskilometers:          92km

Pipo was niet thuis en “ome Theo” was sikkeneurig

De avond van 4 aug

De avond van 4 augustus als ware Fransozen doorgebracht. Met hulp van Wijn, kaas, stokbrood en worst. Het verhaal erachter was dat wij dorst hadden en feitelijk bier wilde gaan drinken. Hier in het park is niks dus even naar het dorp gefietst. Ik zou dit wel even gaan halen terwijl Pierre de “wacht” hield bij de tenten.

Wetende dat Pierre gek is op kaas, vertrok ik. Ik kwam langs een wijnslijterij en dacht, dat gaat het worden, ik koop een flesje witte wijn. Met mijn “steenkolenengels” duidelijk gemaakt dat ik een zoete, fruitige witte wijn wilde. Hij adviseerde mij om een Witte Cordailliat van wijnhuis Reuilly.  Ook vroeg ik hem om een advies welke kaas erbij paste. Ik kreeg een in het frans geschreven briefje mee met zijn advies welke kaas ik moest kopen. Tevens kreeg ik van de slijter een kurkentrekker. Want die hebben bierdrinkers nooit bij zich. Met dit briefje naar de kaasboerin, 5 deuren teruggegaan. Gelijktijd bij deze kaasboerin nog een fors portie Comté-kaas gekocht en een gedroogde worst. Van de kaasboerin kreeg ik het advies dat er ook stokbrood bij moest kopen. Ik moest er zeker bij zeggen dat het Baguette traditioneel moest zijn. Op dus naar de bakker. Dus 3 plaatselijke ondernemers hebben samen met mij onze avondmaaltijd verzorgd. En ik mag jullie verklappen dat het grandioos heeft gesmaakt. We hebben er geen spijt van dat het geen macaroni en SMAC is geworden.  Een avond die we voor het eerst regen-loos en zonder wind met een gezellige sfeer hebben doorgebracht.

Zaterdag 5 aug

Als van oud weer on 06:00 uur eruit, het was koud geworden 's nachts, bij het opstaan was het nog maar 9gr. Hierdoor alles nat van de condens in de tent. Dan maar alles nat en vochtig inpakken en hopen dat het vanavond droog krijgen voor we gaan slapen, Onze bakker, net buiten het park was al om 06:00 uur open dus dat was een makkie. Heerlijk twee kakelverse stokbroden gekocht waarvan we beiden direct een stuk opaten. Voor in mijn bidon kocht ik nu een fles perensap voor de afwisseling.

Het is en blijft fris, reden om niet alleen mijn fietsjas maar ook mijn regenjas aan te trekken.

Het is droog en weinig wind als we Dry binnen fietsen, dit dorp doet nu zijn naam eer aan. Bij een plaatselijk cafeetje, waar heftig in het Frans wordt gediscuseerd, nemen we plaats en bestellen koffie. Er wordt sterke, maar wel heerlijke koffie geschonken en we mogen zelfs het restant stokbrood daar opeten.

Bij het plaatsje Meug-sur-Loire zien we wederom een kasteel, echter het zit gedeeltelijk achter een kerk verstopt, de poort ernaartoe gaat pas om 10:00 uur open. De foto hebben we in dit geval van internet gehaald.

Ons fietspad vandaag is redelijk saai, met erg lange rechte stukken. Ik heb zelfs aan Pierre moeten vragen om vooruit te fietsen en het einde van het pad wat uit elkaar te leggen voor dat we samen over zouden fietsen.

Tot dat we plots bij een soort Hippiedorpje uitkwamen. De bewoners woonden in caravans en hadden 2 oude stadsbussen omgetoverd tot bar en “keuken” ook worden er op het toneel, voorstellingen gegeven, rekwisieten hiervan stond dapper te wachten voor een rit naar het podium. Grappig het halve lichaam op zijn kop in de ton.

We vervolgen ons ellenlange fietspad tot dat we eindelijk de stad Blois naderen. Kenmerkend is de boogbrug, maar ook haar koninklijk paleis met kapel en tuin.

Omdat het al vanaf 13:00 uur fors regent besluiten we om de 15km naar de camping te gaan maken en niet langer door deze stad te fietsen.

“Ome Theo” heeft geen zin.

Bij aankomst van onze geprikte camping, dit bleek een pipowagen-verhuurster te zijn, Die voorlopig niets meer verhuurde. Haar zorgen gingen meer uit naar haar dementerende moeder. Wel mochten we in een paarden-wei onze tent op zetten.

Speciaal voor ons haalde ze nog 2 paarden eruit. Maar er was geen water, we konden niet douchen en de wind kwam uit de verkeerde hoek. Dit gaan we dus niet doen.  We bedanken voor de eer en fietsen 5km verder naar het plaatsje Huisseau sur-Cosson. Hier is wel een camping. Deze wordt gerund door een sikkeneurige oude, kromlopende “ome Theo". Hij gromt en hij mompelt. En is ons weinig van dienst. Maar zijn camping en sanitair zijn voor ons prima. WIFI daar heeft deze oude baas nog nooit van gehoord.

We krijgen een plek toegewezen waar we ja tegen zeggen. Echter de plek ernaast heeft een heuse meterkast. We schuiven stiekem een plek op en trekken gelijk de hele meterkast leeg van stoom. Immers in het park gisteren was geen stoom dus alle power-banks. Laptops, telefoons en GPS’s moesten nodig laven aan deze stroomkast.

Intussen heerlijk gedoucht en de was onder coniferen opgehangen. Dit geeft een heerlijke gemoedsrust. Terwijl we ons verslag maken gaat het laatste pondje comté kaas eraan.  Zo dit was het voor vandaag, tot morgen

Ton en Pierre

1. Margot:
    5 augustus 2023
    Mannen nog even volhouden want het mooie weer komt eraan!!!
    Grappig iedere keer die figuranten op de foto's
  2. Marjan van Oirschot:
    5 augustus 2023
    Prachtig verhaal weer, leuk om te lezen en chapeau voor de manier waarop jullie met "tegenslagen" omgaan en altijd de lol bewaren! Blois komt me bekend voor. Hebben daar eens overnacht op doorreis. 's avonds een lichtshow op de binnenplaats van een kasteel gezien met een helemaal in het Frans verteld verhaal uit de Franse geschiedenis). Niet veel van begrepen, maar de show was mooi. Veel (fiets-)plezier nog en maak maar mooie foto's (zet ze recht als het kan 🤣).
  3. Leny:
    5 augustus 2023
    Wederom een "levendig" verhaal, mooie herinneringen. Na regen komt zonneschijn dus jullie zitten gebeiteld 😉
  4. Jos van Mierlo:
    5 augustus 2023
    Waarom nou niet altijd een meterkast ter beschikking op fietsvakantie? Lekker stekkie en mooi "uit de wind".
  5. J helmond:
    5 augustus 2023
    Het reisverslag is meer dan goed. Kan niet beter. Ik kijk er intussen al elke dag naar uit. Net als te Tour de France: de derde week zou een beetje saai kunnen worden. Ik denk het toch niet in dit geval. Aan de reacties hier te zien, voor de andere volgers hoogstwaarschijnlijk ook niet. Vandaag is er zelfs voor het eerst een verbinding met TDV Eindhoven (de fietskoeriers aldaar). Want momenteel is de 24-uurs voor fietskoeriers bezig (met start en finish bij TDV Eindhoven). Er kwam begin van de middag op de Eindhoven groepsapp een foto binnen van een kerk die ik niet ken. Geen idee, het was waarschijnlijk onderweg, waar ze langskwamen of moesten stempelen tijdens de 24 uurs-race. Ik heb gegoogeld: dat was de abdijkerk van Thorn. Die kerktoren had op de hoekpunten onderaan de torenspits 4 kleine torentjes. Dat schijnt een ontwerp van Pierre te zijn. Pierre Cuypers. Maar die heeft dat mooi afgekeken van de een of andere Franse kerktoren zoals jullie die hebben gezien (jullie foto). Daar lees ik niks over op Wikipedia. Frankrijk was daar eerder in. Dat wordt in Nederland verzwegen dat ze dit in Frankrijk al eerder hadden dan bij ons in Nederland en Duitsland en België. Ook nog eens heel leerzaam allemaal jullie reis. Veel avontuur en succes gewenst in het verdere verloop. Zelf heb ik mijn vakantie van 2 weken al zo goed als helemaal geannuleerd vanwege de voorspelde/verwachte zomer-onwaardige lage temperaturen en regen. Dus heb genoeg tijd om het te volgen. Vandaar, zodoende.
  6. Wim:
    5 augustus 2023
    Ik proef graag met jullie mee, de glaasjes wijn, de bijpassende kaasjes en droge worst, en het stokbrood. Heerlijk! Die 92 kilometers waren niet verkeerd vandaag. En "ome Theo": dikke vinger! Morgen weer een nieuw avontuur.
  7. Leny:
    6 augustus 2023
    Super dat jullie zo genieten van alles en vooral van du pain, du vin et du bou.. eh Comté...👌 Fiets ze weer en jullie verdienen, na al dat bar en boos weer, eindelijk wel wat zonneschijn ☀️ Ik duim voor jullie !
  8. Guus:
    6 augustus 2023
    Wederom een mooi verhaal vol beleving.
    Er komt 🌞 aan want komende week wordt het beter 🎉🙏 Hou vast aan jullie humor en gedrevenheid en dan komt het zeker goed 💪👊🍀
  9. Gerton:
    6 augustus 2023
    Het valt me erg tegen dat je SMAC ingeruild hebt voor een of andere wazige Franse kaas Ton. Jij was de enige klant die pallets vol afnam. SMAC (Smaakt Macaroni Aangenaam en Content) kunnen ze nu opdoeken. Jammer Ton. 🙃Tip; Unox heeft ook KNAKS, heerlijke knakworst op een Franse baguette. Dus stoppen met die onzin en weer aan het bier en SMAC. 🌭 Veel fietsplezier en jullie fietsen lekker naar het mooie weer. Is de regen zo weer vergeten.👍