Een dank je wel voor een behouden reis en voor iedereen die wij liefhebben

Datum :           vrijdag 4 aug 2023

Actie   :           10. Van Jargeau naar Le Ferte-Saint-Aubin

Fietskilometers:          58km

Een dank je wel voor een behouden reis en voor iedereen die wij liefhebben

Ik had in mijn vorige verslag een oproep gedaan om mijn zonnebrand aan jullie te slijten! Daar zijn verdomde weinig reacties op gekomen. Ik wil jullie nu een eenmalig aanbod doen. Ik doe mijn zonnebril tezamen met de zonnebrand als een actie in de aanbieding.

Deze aankoop is eenmalig en geeft geen garantie op zonneschijn.

Gister, vroeg op de avond is het onweer in alle hevigheid losgebarsten op de camping in Jargeau. We hadden net onze tenten staan. Onze was kwam hierdoor in het verdoemhoekje. Maar van de campingeigenaar mochten we een wasrekje gebruiken. En om de tijd te doden speelden we een spelletje Master-Mind. Het is ook niet meer gestopt met regenen. Vermoedelijk is diep in de nacht het regenen gestopt.

Vanmorgen wat langer blijven liggen, het is vannacht droog geworden. Vanwege de korte rit was er dus geen enkele haast om weg te gaan. Dus om 6:45 uur uit de veren, alles mooi droog in gepakt en de tent met een 10.000 vezeldoekje droog gemaakt. Voor vertrek nog een bakkie thee of voor Pierre een kopje cup-a-soep gezet en met goede moed weer verder.

Zo komen we bij een kasteelruïne, Chateau de I’Lsle bij Saint-Denis-en-Val. Je krijgt hiermee ook een gratis inkijkje hoe een kasteel er van binnen uitziet. We vervolgen ons fietspad en naderen Orleans. We komen deze stad binnen via een enorm groot recreatiepark. Genaamd Loire-Park Orleans. Hier kan met gemak deze grote stad zijn vertier vinden. Fietspaden, speelweides, vele vormen van ligbanken en tafels en bovenal erg veel aangelegde strandjes.

Orleans duikt op met haar spoorbrug.  Achter deze spoorbrug is de reguliere brug over de Loire. We fietsen Orleans binnen. Onze blik wordt getrokken door de enorme kathedraal.

Maar omdat we nog niet ontbeten hadden (is nu 10:00uur), kopen we eerst iedere een stokbrood en beleggen dit weer dik met net gekocht plakken kaas. (Goude Maas kaas)

Een bezoek aan de kathedraal kan niet uitblijven, bij de foto’s het resultaat.

In de middag fietsen we naar onze camping in Le Ferte-Saint-Aubin. Net voor de camping is wederom een kasteel ofwel Chateau de Le Ferte-Saint-Aubin.

We besluiten om naar de camping te gaan, onze natte tenten te laten drogen, Maar wat blijkt? De camping is i.v.m. werkzaamheden gesloten. Fuck de camping-eigenaar. De volgende camping is ruim 80km verder, dat is dus geen optie. Tegenover deze camping is wel een erg groot en ruim park. Met banken! En achter dit park is een zwembad. Conclusie: douchen en kleren wassen in het zwembad en tent op zetten in het park. We staan hier dus erg ruim. Zo af en toe komen we wandelaars voorbij zowel met als zonder hond.

Het zal vanavond iets van SMAC of Macaroni worden, of, je weet maar nooit, allebei.

Een dank je wel:

Een vorm van dankbaarheid hebben wij ook. Reden voor ons afzonderlijk om wat kaarsje te branden in de Kathedraal van Orleans. Voor een behouden reis die wij maken, maar ook voor jullie, vrouw kinders en lieve vrienden. Jullie moeten het met ons op afstand doen. Daar hoort ook een kaarsje van dankbaarheid bij. Ik hoor het applaus nu al op de achtergrond. Maar dit is echt niet nodig.

Groetjes en tot binnen kort.

Ton en Pierre

1. Wim:
    4 augustus 2023
    Weer mooie foto's; ik deed nuttige nekoefeningen bij het bekijken ervan. Een warm gevoel bij al die dankbaarheid en de daarbij horende kaarsjes in de Kathedraal. Merci beaucoup. Toevallig was onze Sjoerd met zijn gezin een paar dagen geleden ook in Orleans en kathedraal. Jullie doen er nu ook Jeanne d'Arc bij, de maagd van Orléans. Op ongeveer negentienjarige leeftijd werd ze in 1431 door een partijdige kerkelijke rechtbank tot de doodstraf veroordeeld en stierf ze op de brandstapel in Rouen. Vijfentwintig jaar na haar dood liet paus Calixtus III het proces herzien. Ze werd onschuldig bevonden en kreeg op 7 juli 1456 de titel van martelares. In 1909 werd ze door de Rooms-Katholieke Kerk zalig verklaard en in 1920 volgde de heiligverklaring voor haar dappere optreden in de Honderdjarige oorlog tegen Engeland. Een lekker goedkoop nachtje! Veel plezier in Orléans, bij de Maagd.
  2. Jos van Mierlo:
    4 augustus 2023
    Het valt mij al een aantal dagen op dat die Fransen helemaal geen verstand van weg-water-en woningbouw hebben. Vele gebouwen lijken wel op zijn kop of de zijkant te staan. Ondersteboven zelfs. Wel knap maar ziet er niet uit! Of kan het zijn dat de foto's foutief in deze reislogger zijn geplaatst? Kan zodoende wel extra tijd besteden aan mijn nekoefeningen. Rekken en strekken om het toch goed te kunnen zien. Bedankt broer! Ook voor het kaarsje voor onze moeder!
  3. Guus:
    4 augustus 2023
    Ontzéttend bálen dat jullie weer veel regen hebben gehad 🥴 én dat de camping gesloten was 😠😡 Maar inventief als jullie zijn hebben jullie weer een oplossing gevonden 🤔👍
    Maarr wederom een heerlijk verhaal om te lezen. Én mocht je geen kandidaat voor je zonnenbrand al dan niet met zonnebril 😎 vinden….🤗 dán hou ik me aanbevolen. Geniet nog 🥰
  4. Johan Engwerda:
    4 augustus 2023
    Mijn frans is niet goed, maar staat daar nu “Camping wegens vakantie gesloten“ ?
    Gekke lui die Fransen.
  5. Frans en Mieke:
    4 augustus 2023
    Wij genieten van jullie prachtige verhalen. We volgen de fietstocht via Google Earth.
    Twee stoere mannen, dat is zeker nú al bewezen!
  6. Tineke:
    5 augustus 2023
    Door al die regen staat mijn fiets in de schuur. Ik bewonder jullie doorzettingsvermogen en blije stemming. Hopelijk gaat de zon toch schijnen. Groetjes
  7. Margot:
    5 augustus 2023
    Ik meld me aan voor de zonnebrand (ik ga Immers nog naar de zon ;-) )
    De zonnebril mag je houden, dt is niet zo' n hip modelletje haha.
    prachtige foto's weer.