In de puree of door La Prieree. Toch dikke shit

Datum :           3 aug 2023

Actie   :           09.  Van Gien naar Jargeau

Fietskilometers:          59km

In de puree of door La Prieree. Toch dikke shit

Een korte rit vandaag, insiders noemen dit een =C= rit

Wind en nog veel meer wind, onze nacht was erg winderig. Het geklapper van de tent had de overhand. Maar prima geslapen tot dat om 06:00 uur de wekker begint de blètten. Direct begonnen met afbreken en inpakken. Immers het is nu nog (even) droog. De tas was nog niet dicht of de regen was weer alom aanwezig.

Een lied van Herman van Veen bleef vandaag in mijn hoofd hangen, een deel van de tekst luide: "Hoor de de wind, de wind, de wind die fluistert en verteld als je goed luistert dat er ............. komt. prachtig lied.

Als we Gien uitfietsen komen we nog onder een enorme gemetselde boogbrug die een spoorlijn op zijn schouders draagt.

Onze route vandaag, is goed gemarkeerd met routeborden en internationale fietsborden. Toch is onze GPS hard nodig. Immers wij fietsen een wat afwijkende route, terwijl de route op diverse punten is gerenoveerd. Er zijn omleidingen gecreëerd over meer gravel en leempaden, maar wij houden vast aan onze route. Een groot deel van route rijden we over dijken en met kop in de wind, afgewisseld met buien. Onze gemiddelde snelheid is net iets meer als 14km/uur. Rond 09:00 uur lassen we een broodmaaltijd in, we gaan bij een boerderij achter een muur zitten om toch wat beschutting te hebben tegen de wind.  Het blijft koud vandaag, 14gr reden om mijn regenjas aan te houden.

Kasteel Sully-sur-Loire

Ons eerste kasteel is een feit, we fietsen langs kasteel Sully-sur-loire. Een heus kasteel met slotgracht en torens. De tuin doet ons vermoeden dat er regelmatig activiteiten in de tuin plaats vinden gezien de vele dranghekken

Plots zien we, nadat weer wat kilometers hadden getrap, een grote tuinbouwkas opduiken met achter haar een metalen silo met de tekst “moderne glas tuinbouw” een lachertje als je de kassen goed bekijkt.

Dan fietsen we het gehucht La Prieree binnen. Beiden schieten in de lach, we zitten nu echt in de puree, en met deze wind en regen feitelijk dikke shit hier in La Prieree.

We fietsen langs een bloemen en moestuin waar een oudere dame, gehurkt, haar plantjes aan het water geven is, (feitelijk zit ze te plassen). Maar onze echte aandacht wordt getrokken door een mooie, in bloei staande, Ibiscus. (De Ibiscus du marais) aldus Lisbeth. Ze vertelt honderduit als ze merkt dat Pierre Spaans spreekt en verstaat. Na afloop wenst Lisbeth ons een goede reis en ik geef haar een kus op het voorhoofd.

We naderen de plaats Chateauneuf-sur-Loire. We worden hier getrakteerd op een keimooi straatbeeld en een aanblik op de hangbrug. Hier kopen we ook 2 baguettes belegd met braadworst. We besluiten, omwille van het frisse weer en continu wind tegen om de eerstvolgende camping op te zoeken, en dat is dus in Jargeau. Voor morgen ook een korte rit naar Orleans. Het plan is om net buiten Orleans een camping te pakken en vandaaruit de stad te gaan bezoeken. Tja die twee fietsertjes willen ook wat cultuur opsnuiven. (Zal wel bier en wijn worden)

De sfeer is buitengewoon goed, er wordt veel gelachen en het verveelt ons nog steeds niet. We zitten continu op eenzelfde niveau “te schaken” vandaar dat de sfeer super is. Dit is ook nodig met dit mistroostige herfstweer. Mijn fles zonnebrand, daar is de zilveren kleef verpakking op de hals nog intact, dus als er gegadigden zijn?

Tot morgen Ton en Pierre

1. Marianne:
    3 augustus 2023
    Petje af, dat jullie , ondanks alle wind en regen, toch door blijven fietsen. Ik had allang een hotelletje opgezocht en een kaartje richting thuis gekocht!
  2. Jos van Mierlo:
    3 augustus 2023
    Hoe sterk is de eenzame fietser
    die kromgebogen over zijn stuur
    tegen de wind
    zichzelf een weg baant?
    Hoe zelfbewust de voetbalspeler
    die voor de ogen van het publiek
    de wedstrijd wint,
    zich kampioen waant?
    Hoe lacht vergenoegd de zakenman
    zonder mededogen die concurrent
    verslagen vindt,
    zelf haast failliet gaand.
    En ik zit hier tevreden
    met die kleine op mijn schoot.
    De zon schijnt, er is geen reden
    met rotweer en met harde wind
    te gaan fietsen met dat kind.
    Als ie maar geen voetballer wordt,
    ze schoppen hem misschien half dood.
    Als ie maar geen voetballer wordt,
    ze schoppen hem misschien half dood.
    Maar liever dat nog
    dan het bord voor zijn kop
    van de zakenman,
    want daar wordt hij alleen maar slechter van.
    (X 10)
  3. Guus:
    3 augustus 2023
    Respect en héél veel bewondering voor jullie vasthoudendheid en doorzettingsvermogen 💪👊👍 Ik zou net áls Marianne al zegt, de pijp aan Maarten gegeven hebben 🫣 Jullie zijn échte die hards
  4. Ad Ballemans:
    3 augustus 2023
    Weer een pittig dagje met regen en windje tegen. Maar met Boudewijn de Groot op je play list komen jullie er wel. Veel 🚴‍♂️🚴‍♂️ plezier.
  5. Leny:
    3 augustus 2023
    Wederom een prachtig verhaal! Van de foto's raak ik wel wat ondersteboven 🤣
  6. Nicole:
    3 augustus 2023
    Goed bezig gullie ! Heerlijke sfeer die niet aangetast is door de regen en wind , daar houd ik van !!!
    Toppertjes !
    Skon fotokes wat het verhaal weer helemaal compleet maakt …
    Dank voor het meegenieten ! 😘
  7. Wim:
    3 augustus 2023
    Ja het zijn echte toppertjes, niet uit evenwicht te krijgen. Als goedgemutste prinsen fietsen ze door een typisch Frans paradijs, met straks steeds meer kastelen. En vergeet de kathedraal van Orleans niet, kei mooi. Wel wat veel onbewoonde woningen in de dorpen die lijken te ontvolken.
  8. Johan Engwerda:
    4 augustus 2023
    Het sfeertje blijft goed, toppertjes jullie. Na het weekeinde moet het weer steeds beter worden. Fijn dat je de foto's even recht gezet hebt, kreeg er bijna een nekhernia van. 😂