Hebben wereldfietsers principes en gebruiken?

10 augustus 2023 - Saint-Rémy-la-Varenne, Frankrijk

Plaats  :           Le Menitre

Datum :           10 aug 2023

Actie   :           16. Van La Bladiere naar Le Menitre

Fietskilometers:          75km

Hebben wereldfietsers principes en gebruiken?

Ik gooi het vandaag eens over een andere boeg. Niet dat we niet heerlijk hebben getrap of dat er iets erg is gebeurt! Nee ik wil de sleur even doorbreken.

Ik gooi even een stelling op:

“Hebben wereldfietsers principes en gebruiken?”

Het antwoord is simpel, JA.

We staan om 06:00 uur op, zitten om 07:00 uur op de fiets, ontbijten tussen 08:00 uur en 10:00 uur, drinken koffie tussen 10:30 en 12:00 uur, eten wat tussen 12:00 en 13:30uur , zoeken een camping rond 14:30 en 15:30 uur, bouwen hun kampement op, gaan douchen en gelijktijdig wassen we onze kleren, drogen kleding zo lang als mogelijk is. En gaan rond 21:00/ 21:30 uur hun slaapzak op zoeken.

Enkele gegevens, Slaapmat is 55cm breed en 180 cm lang, slaapzak gebruik ik als dekbed, lig er niet in maar gedeeltelijk er onder. Heb geen handdoek maar een zeem van 25 x 35cm, 2 sets fietskleding, 1 set vrijetijdskleding, 1 stoel en een opblaasbaar kussen. 500cc sterke drank, een powerbank en laptop een telefoon en een GPS.

Graag wil een van mijn activiteiten beter omschrijven, Mijn opstaan ritueel.

Ik heb een tunneltent die van voor naar achter, (achter is hoofdeind, schuin afloopt. Ik kan bij de ingang net op mijn kont zitten, bij het hoofdeind kom in net niet tegen de binnentent als ik lig. Dit ter beeldvorming bij het opstaan.

Als om 06:00 uur de wekker afloopt, (telefoon) schuif ik op mijn rug een deel naar de uitgang, ik rits het horregordijn open, steek mijn voeten naar buiten. Ik doe mijn onderbroek half zitten/ liggend uit, en trek gelijk mijn inmiddels droge en gewassen fietsbroek aan. Ik steek mijn voeten in de gereedstaande slippers. Ik kruip weer wat terug, ga liggen en draai mij van mijn rug naar mijn buik en kruip achterwaarts naar buiten. Terwijl ik naar buiten kruip neem ik mijn zweet hemd en fietsshirt mee en doe deze aan als ik buiten op mijn voetjes sta. Trouwens een deel van deze bewegingen maak ik ook als ik 's nachts naar het toilet moet.

Zowel bij het opstaan/ weg fietsen als bij het arriveren op een camping t/m het douchen zijn we per cyclus een uurtje bezig. Daartussen in fietsen we tussen 70 en 95km per dag, dus we bewegen nogal wat, al zeg ik het zelf.

Het routeboek is gesloten:

Bij het passeren van de plaats Samur is onze kastelentoch verleden tijd. Dus nu met GPS en Michelin kaart de Loire verder naar haar eindpunt Saint-Nazaire.

Direct bij het opstaan passeerden we wederom een van de laatste prachtige kastelen, Chateau d’Usse. Dit kasteel is nu nog steeds in handen van de oorspronkelijke familie, het is ook nog steeds bewoon en vanaf 1974 beperkt toegankelijk.

Ook doen we vandaag Candes-Saint-Martin, met haar bijbehorende beelden. Zie de filmpjes achter aan dit verslag. We fietsen vandaag ook door/ langs enorme wijnvelden bij Parnau. En het eeuwenoude stadje Villeneuve.

Als ons pad de Loire weer dreigt te verlaten zit er een jonge accordeonist zijn partituren te leren, als ik wat klanken opvang, herken ik het deuntje van “wat zullen we drinken 7dagen lang”  Dus tff erug naar de muzikant. Samen, Pierre en ik zingen, en de muzikant speelt zijn repertoire genieten we alle drie van deze spontane actie. Dit zijn de leuke ontmoetingen

Als laatste passeren we het gehucht Cunaut, onze aandacht werd getrokken door een strek verweerd kerkje, waar orgelmuziek uit kwam. Ook hier zijn we even naar binnen gegaan.

Genieten jullie ook weer van de foto’s en de filmpjes dan hebben jullie weer een beter beeld van wat wij als wereldfietsers meemaken.

Groetjes Ton en Pierre

1. Guus:
    10 augustus 2023
    Gelukkig heb je elke dag een meer dan leuk / interessant verhaal😂
    En hopelijk krijgen jullie m, net als wij hier, beter weer en 🌞 👍👍
  2. Frans en Mieke:
    10 augustus 2023
    Wij zijn echte kampeerders. Dus de beschrijving van dat geklungel in een kleine tent kunnen wij ons dan ook helemaal voorstellen.
    Wat maken jullie toch veel km elke dag, ongelooflijk!
    Het was weer een prachtig verslag vandaag.
  3. Jos van Mierlo:
    10 augustus 2023
    Saint Nazaire: Zoals vele plaatsnamen in Frankrijk is ook dit een stadje met een WOII-verleden. Duik er maar eens in!
  4. Wim:
    10 augustus 2023
    Principe 1: geen gram te veel gewicht meenemen, principe 2 gelijkgestemd in het vroeg opstaan met de gebruikelijke taferelen. Die 500cc sterke drank valt mij wel op. Blijft die in de fles, of wordt die dagelijks aangevuld? Volgens mij zijn jullie vandaag ook weer een kerncentrale gepasseerd tussen al die kastelen. Lekker fietsweer gewenst vrijdag, net als hier trouwens.
  5. Margot:
    11 augustus 2023
    Met deze nauwkeurige beschrijving is het voor mij echt duidelijk: ik ga niet mee op fietsvakantie!! in de tent kruipen, uit de tent kruipen, je zittend/half liggend aan en uit kleden pffff serieus..... Na een dag van inspanning is een heerlijk luxe bed een vereiste!