Geniet van het moment!!!!!!!!!!!!!!

8 augustus 2023 - Amboise, Frankrijk

Plaats  :           Ambois

Datum :           8 aug 2023

Actie   :           11. Van Mounthou-sur-Cher Naar Ambois

Fietskilometers:          51km

Geniet van het moment

Even iets over mij zelf. Ik had vanmorgen een erg onaangenaam gevoel over me. Ik krijg een opgejaagd gevoel, een gevoel dat ik moest trappen en op tijd bij de volgende etappe te zijn. Dit gevoel ontstond toen we vanmorgen naar een Grottencomplex gingen wat uitgehakt was in mergel. Ik had het gevoel van tijd te verliezen en daardoor grip op onze mooie tocht te verliezen. Dan is het toch waardevol om een fietsmaat te hebben. Een Pierre die mij weer terugbrengt in het hier en nu. Een Pierre die mij op mijn lazer geeft. Dit is druk maken om niks, we hebben tijd genoeg. We laten een bezoek aan TOURS schieten en zitten morgenavond al verder als dat we TOURS bezocht hadden. Het bezoeken van de vele mooie kastelen en Chateau’s kost tijd die ik mij vandaag onvoldoende gunde.

Zojuist hebben we dit nogmaals uitgesproken, ook heb ik Pierre verontschuldigd voor mijn gedrag. Pierre herkende mij ook niet zoals ik vandaag was. Zojuist nogmaals de route bekeken en met de woorden van Pierre mij weer herpakt.

Grandioos zo’n fietsmaat. Dank je wel Pierre.

Onze route begon prima, opgestaan om 06:30 uur en in het dorp gelijk een stokbrood mooi belegt met ham gekocht en een soort buurtsuper. Hier was ook koffie en jus te koop. Heerlijk allemaal.

Onze route loopt vandaag grotendeels langs rivier de Cher, De Cher aan de ene kant een groot langgerekt mergelmassief aan de andere zijde.

In dit mergelmassief zouden we bij het plaatsje Bourre een in mergel uitgehakt dorpje kunnen zien. Helaas was deze toer pas om 10:00 uur open. Ook zijn hier vele groten als Champignonkwekerijen in gebruik.

Verderop komen we langs een wijnbottelarij die grotendeels ook in deze mergelgrotten zit. Dit is Domain Merieau. We mogen zelfs even in de “wijnkelders” die in de mergel zijn gerealiseerd. Leuk detail zijn de lampen van wijnflessen.

We passeren Kasteel Chisseaux, Dit middeleeuwse kasteel bezoeken we niet maar we benutten wel de mogelijkheid om voor het hek even nog wat foto’s te schieten.

Dan arriveren we bij een van de mooiste kastelen van Frankrijk, Chateau de Chenonceau. Dit Chateau is grotendeels over de Cher gebouwd. Het Chateau dateert ook uit meerder bouwtijden. De grote ronde toren was als eerste gerealiseerd, later kwam het kasteel met de 4 hoektorens compleet met toegangsbrug over de Cher, weer later is de toegang omgekeerd en is de loopbrug met bogen bebouwd met een extra aanvulling op dit chateau. Tgv van een tijdslot op onze toegangskaarten (17:00 uur) hebben we dit niet van binnen bezocht.

Per toeval zijn we wel op een illegale manier het terrein op gegaan. Omdat we geen kaarten gekocht hadden, wilde ik in het souvenirwinkeltje kijken of we foto’s van het Chateau konden bemachtigen. Plots zag ik dat dit winkeltje ook een uitgangsdeur had. Deze uitgang kwam uit voor bij de toegangspoort.

Na deze illegale bezichtiging stappen we weer op onze fietsen, en vervolgen onze toer. We trappen weer door de binnenlanden met veel mais en zonnebloemvelden. Via onze GPS doemt een ander Chateau op, Chateau Gailland.(gebouwd in 1496) Wat we ook bezoeken. Het Chateau is ook nog bewoond en heeft inmiddels centrale verwarming een riant fornuis. In 2011 is dit compleet gerenoveerd. Het bijzondere van dit Chateau t.o.v. alle anderen is, het draait hier om de orangerie bij dit chateau. Deze Orangerie is gerealiseerd door Italiaanse tuinman Dom Pacello de Mercoliano, in 1515.

Nadat we hier allebei een salade hebben gegeten, Pierre een met Tonijn en Ton een met Olijven, zijn we weer verder gefietst. We besluiten om de camping in Amboise te pakken. Een camping op een fors eiland. De Stad Amboise is levendig door de vele honderden toeristen. De stad wordt gedomineerd door het reusachtige chateau Amboise wat boven op de heuvel licht en wat uitkijkt op onze camping.

Hier gaan we vanavond ook heerlijk uit eten, mogelijk een echte Franse uiensoep, een heerlijk stukje vlees met veel groente, maar dat is nog even afwachten.

Met groetjes Ton en Pierre

Helaas staat vandaag bij alle foto's staat "Middelbeers" dit krijg ik niet aangepast

1. Margot:
    8 augustus 2023
    Fijn zo'n fietsmaat!! Gelukkig heb jij je weer herpakt en kun je weer genieten van al het moois.
    Want dat het mooi is dat is een feit.
    GENIET van al het moois en No worries!
    Dikke knuffel
  2. Tineke:
    8 augustus 2023
    Ik geniet van alle verhalen en foto's. Wat een belevenis. Geniet er van.
  3. Jos van Mierlo:
    8 augustus 2023
    Eindelijk iemand gevonden die jou kan temmen? Goed gedaan Pierre! Kennelijk zit deze fietsvakantie vol met elementen die je niet of onvoldoende in de hand denkt te hebben. Van de ene, beginnend pensionado, tot de andere, ervaren pensionado; Relax! Komt allemaal goed! Lekker fietsen!
  4. Guus:
    Wat een geweldige fietsmaand die Pierre! Héél goed gedaan Pierre👍
    Ton van jou fantastisch dat jij je met hulp van Pierre weer “hervonden hebt. GENIÉT van alle mooie dingen op jullie reis naar ook van jullie waren vriendschap 🥰
  5. Leny:
    8 augustus 2023
    Gedurfde zelfreflectie is ook bijzonder, fijn dat jullie elkaar tot steun kunnen zijn. De kastelen op deze route zijn zeker het bezoek waard, prachtig! Tot gauw broeder
  6. Wim:
    8 augustus 2023
    Iedereen heeft wel eens een dip of slechte dag. Gelukkig bleef dat bij jou Ton beperkt tot alleen de ochtend, dankzij Pierre. Alles is betrekkelijk. Onderweg zoveel mogelijk genieten. En je hoeft maar met één ding rekening te houden: dat je op tijd aan het eindpunt aankomt, terwijl je samen onderweg flexibel moet zijn. Na regen komt zonneschijn. De foto's van dat fantastische kasteel over de Cher, chers amis, zijn geweldig. Op naar de volgende hoogtepunten, ook culinair avec des vins.
  7. Nicole:
    9 augustus 2023
    Wat bijzonder die Pierre ! Hadden we allemaal maar eens zo een Pierre wanneer het nodig is ! Toppers zijn jullie en hoe fijn is dan ,dat er weer genoten kan worden …
    Prachtig en ondeugend ook nog 🏰 door de achterdeur glippen hahha
    Genieten heren !!
    👌🏻
  8. Marianne:
    9 augustus 2023
    Na herpakken, genieten! Aan het weer zal het niet liggen.
  9. George:
    9 augustus 2023
    Goed zo Pierre, die pensionado even tot rust en bezinning gebracht.