Schavuiten zijn het, in de zon

Datum :           woensdag 9 aug 2023

Actie   :           15. Van Amboise naar La Blardiere

Fietskilometers:          81km

Schavuiten zijn het, in de zon

Na dat we gisteravond heerlijk in het sfeervolle Amboise hadden gegeten (Krieltjes met Ham in pepersaus en salade) teruggefietst over de mooi verlichte brug richting de Camping (op het schiereiland) Ook nog een sfeervolle foto van het Chateau van Amboise gemaakt.

verduidelijking van gisteren

Even nog iets verduidelijken over het verslag van gisteren. Allereerst een waar dankjewel voor al jullie lieve en wel gemeende reacties, Pierre moest ervan blozen.

Ondanks de super secure voorbereiding hebben we ongemerkt wat over het hoofd gezien bij de voorbereiding. Kijk ik heb de Rijn afgefietst, de Maas afgefietst. Daar begin je aan en je fietst naar het einddoel. De Loire kun je op 2 manieren fietsen. Je kunt hem als Loire fietsen of als kastelentocht fietsen. Alle extra lussen die deze route heeft die trappen wij. Om reden dat we ook de vele Chateaus willen zien. Je begint dus niet bij een punt en trapt met de blijk op oneindig naar het eindpunt, maar er is onderweg zeer veel te zien, meer als dat we ons gerealiseerd hadden. Tel daarbij op het hoogteprofiel van de dagetappes dan heb je zware dagen die niet corresponderen met hetgeen we willen zien. Goed dat we onze route toch zo hebben ingericht dat we 3 “rustdagen hadden. En die we ook volledig benutten. Tot dus ver.

Het was zwoel vannacht, dus met de deur open geslapen. Standaard op 06:00 uur op en om 07:00 uur op de pedalen. Direct bij het verlaten van Amboise enkele stevige kuitenbijters. Dit blijft eigenlijk een groot deel van de ochtend zo te blijven. Op en af, op en af.

We fietsen veelal door beboste stukken terwijl de zon het landschap aardig opwarmt. Ook vandaag weer de nodige Chateaus gespot. Maar voordat we het mooiste Chateau van vandaag aankwamen heeft Pierre zijn eigen dorp bezocht.

Als ware renaissance schavuiten hebben Chateau Azay-Le-Rideau bezocht. We zijn gewoon weer via het souvenirwinkeltje via de uitgang naar binnen gelopen, de kassa gemeden en via de ingang van het winkeltje het terrein opgewandeld. “Zunige Hollanders. Binnen zijn we niet geweest, zij het een blik geworpen in de hal en een blik richting de plafonds van opentrap opgang. De bouw van dit Renaissance Chateau is gestart in 1518 onder leiding van Gilles (geen familie van) Bethelot en Phillipe Lesbahy. In 2014 t/m 2017 het zowel de tuin als het slot compleet gerenoveerd. Wederom een schoonheid. Je aandacht gaat direct naar de druk bewerkt loden pinakels op de vele torentjes. De slotgracht staat in directe verbinding met de Loire, zij het dat er gemetselde stuwen in zitten zodat deze slotgracht nooit droog komst staan. En overtollig water over deze stuwen weer terug vloeit naar de Loire.

Omdat we dus vandaag, een gepland bezoek aan TOURS, Via Mount (waar feitelijk een camping geplant stond) hebben laten schieten, hebben we vandaag alweer 45km van de etappe van morgen getrapt. Dit voelt erg goed.

Wederom jullie allemaal groetjes van de Schavuiten Pierre en Ton vanuit La Blardiere

1. Jos van Mierlo:
    9 augustus 2023
    Weer een mooi positief fietsverhaal. Ik moet bekennen dat ik door de kastelen het chateau niet meer zie. Het zijn er inmiddels zo veel. En er zullen er nog vele volgen! Geen probleem. Gewoon doen wat je wilt doen! Lekker fietsen!
  2. Guus:
    9 augustus 2023
    Weer een leuk verhaal met vele mooie foto’s. Heb je het blozen van Pierre vastgelegd (foto)? 😁
    Blijf lekker fietsen 🚴‍♀️ en geniéten!